تاریخ انتشار : یکشنبه 6 خرداد 1403 - 18:41

خبرنگار:علیرضا مهران پور/ سردبیر:علیرضا مهران پور

افتتاح راه آهن یزد- اقلید توسط وزیر راه

افتتاح راه آهن یزد- اقلید توسط وزیر راه
طرح راه‌آهن یزد - اقلید که از مهم‌ترین طرح‌های ریلی کشور محسوب می‌شود با حضور وزیر راه و شهرسازی مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش رویداد ایساتیس؛وزیر راه و شهرسازی در سفر به یزد گفت: تا دو روز آینده اولین قطار مسافربری یزد-اقلید در این مسیر وارد مدار خواهد شد و این هدیه رئیس جمهور شهید به مردم یزد است.

مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاح راه آهن یزد – اقلید که با حضور استاندار یزد و تعدادی از مسئولان برگزار شد با اشاره به اینکه در هفته گذشته در همین ساعات در کنار رئیس جمهور شهید برای افتتاح پروژه‌ها حضور داشتیم، گفت: اتفاق تلخی که برای آقای رئیسی به وقوع پیوست حتی برای افرادی که به ایشان رأی نداده بودند ناراحت کننده بود.

 

وی در مورد علت این ناراحتی عمومی افزود: کار برای خدا باعث ایجاد مهر و محبت عمومی در سطح عموم می‌شود و مردم مشاهده می‌کردند که این مرد بزرگ صبح و ظهر و شب و در تمام روز هفته و روزهای تعطیل برای مردم در حال خدمت بود و به همین دلیل مهر ایشان در دل مردم شکل گرفته بود.

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۴۸ ساعت بعد از آن حادثه با دستور و پیگیری آقای مخبر مقرر شد پروژه‌های مورد تأکید رئیس جمهور شهید و وعده داده شده توسط ایشان با جدیت پیگیری شود

وی خاطرنشان کرد: پروژه راه آهن یزد- اقلید یکی از پروژه‌هایی بود که به دفعات متعدد ایشان پیگیری کردند.

 

وی با تأکید بر اینکه از ۲۷۰ کیلومتر خط ریلی راه آهن خط یزد-اقلید حدود ۲۴۰ کیلومتر آن در یزد قرار دارد، افزود د: یزد یکی از بزرگترین کریدورهای ریلی کشور است و ایجاد این خطوط ریلی می‌تواند در توسعه کشور و استان بسیار اثرگذار باشد و یکی دیگر از اثرات این طرح کاهش حدود چهار ساعتی مسافتی فارس-مشهد است.

 

بذرپاش به نقش ترانزیتی این راه آهن نیز اشاره و گفت: یک قطعه ریلی که به مدار اضافه می‌شود، اثرات راهبردی در کلان پروژه‌های کشور خواهد داشت و این موضوع یکی از اولویت‌هایی است که مدام رئیس جمهور شهید پس از دیدار با رهبری مدام پیگیری می‌کرد.

 

وی با بیان اینکه ۵۴ درصد رشد ترانزیت در سال گذشته داشته‌ایم، تصریح کرد: در دو ماه گذشته بالای ۵۰ درصد رشد کالاهای ترانزیتی در سطح کشور خواهیم داشت و اگر به همین مسیر ادامه داشته باشیم به راحتی تا پایان سال به حدود ۲۰ میلیون تن جابه جایی کالای استراتژیک در کشور می‌رسیم و این عدد روزی جزو آرزوهای کشور بود.

 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: رسیدن به این عدد حاصل مذاکرات و پیگیری‌های متعدد مسئولان کشور بوده است.

 

او گفت: سرعت جابه‌جایی قطار مسافری این طرح برابر با ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت جابه‌جایی قطار باری برابر با ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

 

وزیر راه ادامه داد: این مسیر ریلی به ایستگاه اقلید روی راه آهن اصفهان – شیراز متصل می شود و از طویل ترین طرح ریلی کشور در سالیان اخیر محسوب می‌شود.

گفتنی است: برآورد جابجایی بار و مسافر در این محور ریلی در سال اول چهار میلیون تن بار و یک میلیون مسافر است ولی برای سال بیستم هفت میلیون تن بار و سه میلیون نفر مسافر برآورد شده است.

 

این مسیر به لحاط ابنیه فنی دارای ۲۵ دستگاه پل بزرگ، ۵۷۰ پل و آبرو کوچه، ۱۵ تقاطع غیرهمسطح و ۵ ایستگاه تاکنون است.

 

یادآور می‌شود، طرح مذکور چند سال قبل به بهره برداری آزمایشی رسید ولی طی دو سال گذشته با صرف اعتبار ۸۵۰ میلیارد تومان و رفع مشکلات آن، امروز با حضور وزیر راه به بهره برداری کامل رسید

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.