تاریخ انتشار : سه شنبه 9 شهریور 1400 - 3:47

پایش و نظارت بر آلایندگی صنایع استان با استفاده از دقیق‌ترین تجهیزات/با وجود مصوبه شورای تامین استان یزد صدور مجوز صنایع آلاینده شتاب گرفته است

به گزارش رویداد ایساتیس، نشست بررسی وضعیت محیط‌زیست شهرستان اشکذر با حضور نیره پور ملایی مدیرکل محیط‌زیست استان، محمدرضا کوچک‌زاده معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان، محمدحسن طالبیان مدیرعامل مؤسسه حامیان حیات پاک شهرستان اشکذر و دیگر اعضای این مؤسسه برگزار شد. مدیرکل محیط‌زیست استان یزد در این نشست ضمن ابراز خرسندی

به گزارش رویداد ایساتیس، نشست بررسی وضعیت محیط‌زیست شهرستان اشکذر با حضور نیره پور ملایی مدیرکل محیط‌زیست استان، محمدرضا کوچک‌زاده معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان، محمدحسن طالبیان مدیرعامل مؤسسه حامیان حیات پاک شهرستان اشکذر و دیگر اعضای این مؤسسه برگزار شد.

مدیرکل محیط‌زیست استان یزد در این نشست ضمن ابراز خرسندی از کمتر شدن میزان اعتراضات و نارضایتی مردم شهرستان اشکذر نسبت به مسائل زیست‌محیطی در سال جاری در مقایسه با سال گذشته، تصریح کرد: کاهش میزان شکایات و نارضایتی مردم نسبت به مسائل محیط‌زیستی باعث افتخار و آرامش ما است که از عوامل آن جلوگیری از توسعه برخی از شرکت‌های تولیدی و یا نصب فیلتر و تصفیه آلایندگی صنایع فولادی می باشد.

نیره پور ملایی همچنین توسعه نامتوازن صنایع از جمله افزایش بیش از حد توسعه صنعتی در استان یزد و عدم وجود توسعه صنعتی در برخی از استان‌ها را از مواردی عنوان کرد که موجب برهم‌خوردن تعادل محیط‌زیست شده و نیازمند توجه بیشتری است و افزود: صنایع نیز در زمینه برخورد با محیط‌زیست به‌گونه‌ای عمل کنند که موجب اعتمادسازی و افزایش اعتماد در مردم شوند.

مدیرکل محیط‌زیست استان با اشاره به پایش دقیق میزان آلایندگی و ذرات خارج شده از کارخانه‌ها با استفاده از دوربین‌های نظارتی و به طور شبانه‌روزی در مرکز پایش این اداره خاطرنشان کرد: دکل‌های نظارتی محیط‌زیست استان نیز توسعه‌یافته‌اند و نظارت دقیق میزان آلایندگی کارخانه‌ها ۵ مرتبه در هر ساعت انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در حوزه شهرک فولاد شهرستان اشکذر نیز با وجود نظارت‌های جدید اتفاقات مؤثر و امیدوار کننده‌ای رخ‌داده و موجب بهبود وضعیت سلامتی مردم و کاهش خطرات برای مردم این شهرستان شده و امیدواریم با وجود پویش‌های هدایت شده، از ایجاد صنایع آلاینده جلوگیری شود.

با وجود مصوبه شورای تامین استان یزد صدور مجوز صنایع آلاینده شتاب گرفته است

محمدحسن طالبیان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره موسسه حامیان حیات پاک شهرستان اشکذر نیز در این نشست با اشاره به استقرار بیش از حد صنایع در شهرستان اشکذر بدون توجه به سند آمایش سرزمین، افزود: بر خلاف مصوبه دو سال پیش استان مبنی بر ممنوعیت استقرار و توسعه صنایع آلاینده آلاینده و پرآبخواه که متاسفانه در دوسال گذشته شاهد شتاب بیش از پیش مجوزهای صادر شده بوده ایم.

وی خاطرنشان کرد: مردم شهرستان اشکذر از احداث کارخانه شیشه مظروف به شدت نگران و ناراضی بوده و خواستار انتقال آن به جاده طبس هستند.

طالبیان با بیان این که دادستان و مسئولان شهرستان اشکذر، مخالف احداث این کارخانه در شهرک فولاد هستند، تصرح کرد: چند نوبت دستور توقف عملیات عمرانی این کارخانه از طرف دادستان سابق و فعلی صادر شده ولی متاسفانه صاحبان کارخانه فوق توجهی به این اخطارها ندارند.

وی همچنین خواستار ارتقای نمایندگی محیط زیست شهرستان اشکذر به اداره مستقل و تجهیز امکانات و تامین نیروی انسانی مورد نیاز شد.

 

علیرضا پیشداد عضو هیئت‌مدیره مؤسسه حامیان حیات پاک و عضو شورای شهر اشکذر نیز هدف اصلی تأسیس این مؤسسه را به راه‌انداختن موج بیداری و هوشیار ساختن مردم نسبت به مسائل زیست‌محیطی دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل اثرگذار در زندگی سالم افراد مسئله محیط‌زیست است و امیدواریم با حساس و دغدغه‌مند شدن مردم نسبت به مسائل محیط‌زیست، شاهد رعایت بیشتر مسائل زیست‌محیطی توسط صنایع نیز باشیم.

علیرضا عسکری عضو دیگر هیئت‌مدیره این مؤسسه در ادامه با اشاره به اینکه با وجود ظرفیت بالای صنایع در استان یزد حدود ۳۰ هزار تحصیل‌کرده متقاضی کار در این استان هستند خاطرنشان کرد: نبود برنامه بلندمدت برای استقرار صنایع و همچنین محوریت اشتغال برای کارگران یکی از علل بیکاری تحصیل‌کردگان استان است.

وی یکی از محورهای مهم محیط‌زیست را محور آب عنوان کرد و افزود: اتفاقات اخیر خوزستان یک هشدار جدی برای مردم استان یزد است و استفاده صنایع از سفره‌های آب زیرزمینی موضوعی است که به توجه جدی نیاز دارد تا در آینده در زمینه تأمین آب مردم به مشکل برنخوریم.

در پایان این نشست نیز از سایت مرکز پایش محیط‌زیست استان بازدید به عمل آمد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.