تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 شهریور 1402 - 16:31

خبرنگار:علیرضا مهران پور/سردبیر:علیرضا مهران پور

انتقال ۳۰ میلیون مترمکعب آب دریا به یزد تا پایان امسال

انتقال ۳۰ میلیون مترمکعب آب دریا به یزد تا پایان امسال
استاندار یزد گفت: امیدواریم تا پایان امسال انتقال ۳۰ میلیون مترمکعب از آب دریا را به یزد برسانیم.

به گزارش رویداد ایساتیس؛مهران فاطمی در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته دولت  با حضور جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان افزود: چند سال قبل و در دوران دولت دوازدهم، سه شرکت معدنی گل‌گهر، مس سرچشمه و چادرملو در قالب کنسرسیومی با عنوان «شرکت واسکو» ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال آب از خلیج فارس را با هزینه خود و کمک دولت از محل صندوق توسعه ملی در قالب وام، اجرا کردند و اینک استان اصفهان نیز تلاش دارد چنین خطی را توسط صنایع خود عملیاتی کند که کار ارزشمندی است.

وی افزود: به منظور انتفاع مردم استان از خط انتقال چادرملو، خط پدافندی(اضطرار) آب از این خط انتقال به طول ۳۰ کیلومتر با ظرفیت ۳۰۰ لیتر بر ثانیه به مخازن شهر یزد در این دولت اجرا شد تا در ایام اوج مصرف بتوان از این محل، کمبود آب شرب استان را تامین کنیم که البته این طرح برای شهرستان اردکان نیز توسط چادرملو در حال انجام است.

استاندار با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط انتقال آب به استان از خلیج فارس با حضور رییس جمهور در سال گذشته، گفت: منابع مالی این طرح توسط دولت مصوب و به استان ابلاغ شده که در حال پیگیری است ولی امکان اعلام عمومی منابع مالی که از بخش معادن است، اکنون به دلیل حساسیت‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی اجرای آب شیرین کن‌های این طرح و تکمیل آن تا چند ماه آینده، گفت: با توجه به مدت زمان سه سال برای اجرای کامل این طرح و ظرفیت خالی خط واسکو، تلاش داریم در یکسال اخیر و در صورت امکان تا پایان امسال با استفاده از این ظرفیت خالی و با اجرای ۷۰ کیلومتر خط از آب شیرین‌کن‌ها تا مخازن آب یزد، به میزان ۳۰ میلیون مترمکعب آب از خلیج فارس را به یزد بیاوریم.

 

فاطمی از دیگر اقدامات استان در این حوزه را ساخت مخزن ذخیره آب معادل همه مخازن موجود تاکنون در استان به منظور افزایش تاب‌آوری آبی استان ذکر کرد و گفت: همچنین جهاد آبرسانی به ۴۰۰ روستای استان توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در دستور کار است که اکنون آبرسانی به ۵۸ روستای آن در حال اجراست.

 

استاندار یزد به افزایش تورم در استان، اشاره وافزود: سالها زمین را در شهرک‌های صنعتی استان به نرخ ۲۵۰ هزار تومان به متقاضیان عرضه می‌کردیم تا این که ولی قیمت تمام شده زمین پس از آماده‌سازی بنا بر اعلام شرکت شهرک‌های صنعتی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ذکر شد لذا رشد ۵ برابری را در این رابطه داشتیم که رشد ۵۰۰ درصدی را رقم زد.

وی در این باره افزود: این در حالی بود که بررسی‌های استان نشان داد که در استانهای دیگر متوسط قیمت زمین شهرکها از ۲ تا ۵ میلیون تومان است لذا اگر افزایش اندک قیمت را داشته باشند، قطعاً تورم اندکی را نشان می‌دهد هرچند به مراتب گرانتر از یزد هستند لذا باید توجه داشت که تورم متفاوت از گرانی است و تورم استان یزد منهای تورم اجاره بها، پایین‌ترین تورم کشور است.

استاندار یزد همچنین در مورد وضعیت معیشتی مردم در استان نیز گفت: بنا بر آمارهای مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۱، درآمد خانوارهای یزدی از میانگین کشوری ۸ درصد بیشتر و در عین حال هزینه خانوارهای یزدی ۱۱ درصد از میانگین کشور پایین‌تر بوده است لذا نمی‌توان یزد مهاجرپذیر را گرانترین استان کشور خواند.

وی افزود: خانوارهای یزدی رتبه اول پس انداز را در بین استانهای کشور دارند و استان یزد بعد از تهران، بالاترین سرانه تسهیلات پرداختی در کشور را دارد.

فاطمی همچنین از طرد اتباع غیرمجاز در استان براساس برنامه‌ریزی زمان بندی شده خبر داد و گفت: استان یزد چند مهمانشهر دارد ولی جمعیت اتباع در استان به مراتب بالاتر از ظرفیت مهمانشهرهای موجود است.

محمد دهقان، مدیرکل اقتصاد و دارایی استان یزد نیز در این نشست گفت: این استان در اکثر شاخص‌های کلان اقتصادی، رتبه برتر را دارد به طوریکه پارسال رتبه اول رشد اقتصادی را از آن خود کرد.

وی با بیان اینکه تورم با گرانی متفاوت است افزود: محاسبه تورم بر اساس گروه های کالایی مختلف است.

او گفت: در انعکاس مباحث تورم باید دقت کرد که در استان یزد بالاترین تورم را داریم؛ ولی گران‌ترین استان نیست.

 

دهقان منشادی افزود: کمیته رصد و پایش تورم استان در حال بررسی هستند که طبق بررسی های انجام شده در این زمینه قیمت اجاره‌بها و گوشت قرمز بیشترین تأثیر را بر روی نرخ تورم استان داشته است که برنامه‌ریزی‌شده است تا بتوان روند افزایش قیمت این گروه را کنترل کرد.

 

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان یزد در مورد چشم‌انداز تورم استان یزد نیز افزود: برنامه‌ریزی‌شده است که با یک برنامه میان‌مدت نرخ تورم استان به متوسط کشوری دست یابد و سرعت افزایش تورم کنترل شود

 

محمود زارع رشکوییه مسئول پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان یزد هم گفت: در سفر او رییس جمهور به استان ۱۵۰ مصوبه با اعتبار هفت هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان تصویب شد که تا کنون چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ به استان اختصاص یافته است.

وی افزود : در سفر دوم رییس جمهور ۸۰ مصوبه با اعتبار ۴ هزار و ۳۹۹ میلیارد تومان تصویب شد که ۶۲ مصوبه دارای اعتبار است و ۱۸ مصوبه نیز تفاهم نامه ای با ۹ وزارتخانه است که در این زمینه ۳۸ هزار میلیارد تومان اقتصادی بوده که ۳۶ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش و بقیه نیز وام ازدواج بوده است.

 

احمد آخوندی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: به زودی عملیات ایجاد اولین سافاری پارک ایران در استان یزد با رویکرد گردشگری محیط زیست توسط بخش خصوصی آغاز خواهد شد.

 

وی یکی از مشکلات کشور در حوزه میراث فرهنگی را نبود نظام فنی احیا و مرمت ذکر کرد و گفت: در همین راستا استان یزد این نظام نامه را تدوین و در آستانه ابلاغ دارد.

 

آخوندی گفت: برای اولین بار در کشور به همت استان یزد و با رایزنی‌های صورت گرفته با شورای پول و اعتبار کشور پرداخت تسهیلات مرمت در بافتهای تاریخی مصوب شد که در شش ماهه امسال ۱۲۰۰ سهمیه برای ساکنین بافت تاریخی یزد منظور شده است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.