تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 تیر 1402 - 13:08

خبرنگار:بهناز عسکری/سردبیر:علیرضا مهران پور

بسترهای لازم برای اجرای طرح زندان ترمیمی در یزد

بسترهای لازم برای اجرای طرح زندان ترمیمی در یزد
بسترهای لازم و اهتمام جدی برای اجرایی کردن طرح زندان ترمیمی با رویکردهای علمی، تجربه محور و کیفی در استان یزد وجود دارد.

به گزارش رویداد ایساتیس؛محمد فرجی‌ها مدیر طرح تحقیقاتی زندان ترمیمی ایران در نشست هم اندیشی طرح تحقیقاتی زندان ترمیمی در یزد ضمن تشریح اهداف قوه قضاییه و سازمان زندان های کشور در اجرایی کردن این طرح افزود: در زندان ترمیمی صرفا فرایند اجرا کافی نیست و انتظار داریم پس از تشکیل کارگروه های علمی، دانایی محوری حاکم باشد تا با تلفیق دانش، تجربه و مهارت، اثربخشی را در پایان ارزشیابی ها شاهد باشیم.

وی تعامل دستگاه قضایی با اداره کل زندان های استان یزد را در کشور زبانزد دانست و ادامه داد: عدالت ترمیمی، صدمه روحی به افراد و آسیب های آن را کاهش می دهد و راهکارهای مناسب به جهت اصلاح رفتار مجرم و همچنین فرد آسیب دیده را ارائه می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: نظام اسلامی با رویکرد اجرای عدالت در جامعه، زمینه های تحقق برنامه های طرح عدالت ترمیمی و همچنین زندان ترمیمی را هموارتر کرده است.

فرجی ها در ادامه با تاکید بر ضرورت علمی بودن این طرح گفت: کمک به بازپروری اجتماعی از خصوصیات زندان ترمیمی است که تحقق آن با برگزاری دوره های مختلف آموزشی تخصصی و مشارکت دستگاه های مختلف اجرایی در استان، امکان پذیر است.
مدیرکل زندان های استان یزدنیز با اشاره به آمادگی این اداره کل برای اجرای طرح زندان ترمیمی گفت: اداره کل زندان های استان با اجرای طرح “زندان اجتماع محور” که شخص استاندار نیز از آن حمایت و بیش از ۳۸ دستگاه اجرایی در آن مشارکت دارند، آمادگی اجرای مرکز مطالعات زندان ترمیمی را دارد.

رضا مقبلی قرایی گفت: نگاه علمی به مباحث زندانبانی و علمی شدن فرایندهای زندانبانی اسلامی کمک شایانی به کاهش آسیب های اجتماعی خواهد کرد.
وی افزود: تحقق اهداف زندان ترمیمی نیازمند حمایت سایر دستگاه های اجرایی استان است و اداره کل زندان ها به تنهایی توانایی باز اجتماعی کردن مددجویان را ندارد.

او، کاهش ارتکاب جرم و کاهش بازگشت مجدد مددجویان به زندان را از اهداف مشترک طرح “زندان اجتماع محور” و زندان ترمیمی دانست و گفت: ایجاد امنیت پایدار و جامعه پذیری مجدد مجرمان، کاهش هزینه های زندان و همچنین کاهش آسیب های اجتماعی را در پی خواهد داشت.
گفتنی است؛ زندان ترمیمی به‌دنبال استفاده از ابزارها و راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار جرم، اداره امور زندان به شیوه‌های مشارکتی و مداخله فرد زندانی در موضوع است تا خود فرد در جبران خسارت پیش‌قدم شود. البته زندان ترمیمی برخی ویژگی‌های حمایتی نیز مانند مشارکت سمن‌ها، مشاوران و مددکاران را نیز دارد که می‌تواند در کنار کارکردهای قبلی زندان، به اصلاح، درمان، جلوگیری از تکرار جرم و اثربخشی فرایند زندان کمک کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.