خبرنگار:علیرضا مهران پور
رونمایی از پوستر “این یک فیلم تبلیغاتی نیست” در یزد

به گزارش رویداد ایساتیس؛ حجتالاسلام محمد صمدنیا، تهیهکننده در آیین رونمایی از پوستر این اثر در جمع خبرنگاران افزود:: استان یزد با اقتدار، پایتخت گردشگری معنوی و مذهبی کشور محسوب میشود و ظرفیتهای بالای آن باعث شده حتی برخی استانهای دیگر برای انتقال تجربیات یزد در این حوزه اعلام آمادگی کنند.
وی گفت: از اواسط دهه ۸۰ تاکنون، بیش از پنج هزار گردشگر خارجی از ۴۶ ملیت برای بازدید از آیینهای عزاداری محرم به یزد سفر کردهاند و هماکنون تورهای ثابتی از کشورهایی مانند چین، اسپانیا و ترکیه برای تاسوعا و عاشورا به این استان اعزام میشوند.
تهیهکننده این مستند افزود: در این تورها صرفاً بازدید از آیینهای محرم صورت نمیگیرد، بلکه کارگاههایی با موضوع فلسفه قیام امام حسین(ع) و تحلیل جریان اسلامستیزی و ایرانستیزی برگزار میشود که تأثیرات مثبتی بهدنبال داشته است.
صمدنیا افزود: گردشگری مذهبی مهندس معکوس جریان رسانهای غرب علیه اسلام و ایران است و استقبال گردشگران از این مستند و محتوای آن، گواهی بر موفقیت این رویکرد است.
وی ابراز امیدواری کرد با حمایت مسئولان، نسخه بینالمللی این مستند نیز با همکاری ۵۶ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در جهان منتشر شود.
سید محمدحسین تقیحسینی، کارگردان این اثر نیز گفت: این مستند طی پنج سال تولید شده، اما بهمعنای پنج دهه تصویربرداری از آیینهای محرم است که پس از آن پنج ماه زمان برای تدوین اختصاص یافت.
وی گفت: به دلیل نگاه هراسآلود برخی گردشگران خارجی نسبت به دوربین، فرآیند ضبط تصاویر و مصاحبهها بسیار زمانبر بود.
تقیحسینی افزود: این مستند با استفاده از نیروی کاملاً بومی و با کیفیت ۴K تولید شده و تلاش شده ضمن نمایش دقیق آیینهای مذهبی یزد، بازخورد گردشگران خارجی نیز ثبت شود.
وی افزود: نمایش عمومی مستند در ایام محرم امسال در برنامه قرار دارد و از مشاوره تخصصی اساتید دانشگاهی استان نیز در ساخت آن بهره گرفتهایم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد نیزبا بیان اهمیت هویت دینی مردم استان گفت: یکی از مهمترین مؤلفههای هویتی مردم یزد، تقید آنان به مناسک دینی و آیینهای شیعی است؛ آیینهایی که نهتنها میراث معنوی یزد بلکه سرمایه فرهنگی تمام ملت ایران به شمار میروند.
احسان عابدی” ادامه داد:مستند «این یک فیلم تبلیغاتی نیست!» گامی مؤثر در مستندسازی و معرفی این فرهنگ است و توانسته با زبان هنر، آیین عزاداری یزدیها را بهشکلی هنرمندانه به تصویر بکشد، اثری که قابلیت اکران نهتنها در ایران بلکه در سایر کشورها را نیز دارد.
وی افزود: در مرحله اول، حمایت مالی اولیهای برای پیشبرد تولید این اثر صورت گرفت، اما ادامه مسیر نیازمند پشتیبانی گستردهتری از سوی نهادهای فرهنگی استان و حتی بخش خصوصی است.
او ادامه داد: ما در قبال هویت دینی و ملی خود مسئولیم و نباید این وظیفه را صرفاً بر دوش یک دستگاه یا نهاد خاص بگذاریم، مجموعههایی مانند ادارهکل میراث فرهنگی، ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری یزد، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای مرتبط، باید به میدان بیایند و برای رساندن این مستند به سطحی شایسته و درخور، نقشآفرینی کنند.
سیدمحمد رستگاری” افزود: لازم است در کنار بهرهگیری از میراث غنی فرهنگی، با برنامهریزی دقیقتر و هدفمندتری عمل کنیم و از همکاری کسانی که در حوزههای گوناگون فرهنگی و اجتماعی فعالیت مؤثر دارند، بیش از پیش بهره ببریم.
وی گفت:تجربه سالهای گذشته نشان داده که حتی برنامههایی چون “تا صبح عاشورا” که ویژه گردشگران طراحی شدهاند، میتوانند تأثیر عمیقی بر درک و ارتباط آنان با فرهنگ عاشورا داشته باشند.
وی ادامه داد: فرهنگ عاشورایی یزد، بهویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا، قابلیت معرفی به جهانیان را دارد ،این فضا، با زبان هنر بسیار اثرگذارتر از هر معرفی رسمی و بروشوری عمل میکند و میتواند ارتباط عاطفی و معرفتی عمیقی میان گردشگران و مردم یزد ایجاد کند.
برچسب ها :پوستر ، فیلم تبلیغاتی ، مستند
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰