تاریخ انتشار : جمعه 2 شهریور 1403 - 13:33

خبرنگار:علیرضا مهران پور/ سردبیر:علیرضا مهران پور

ایجاد زیرساخت ها قبل از بهره برداری صنایع و معادن در بافق

ایجاد زیرساخت ها قبل از بهره برداری صنایع و معادن در بافق
مالکین و فعالین معادن و صنایع در بافق قبل از بهره برداری زیر ساخت ها را ایجاد کنند.

به گزارش رویداد ایساتیس؛ ابوالقاسم دهقان فرماندار شهرستان بافق در خصوص ضرورت اجرای پروژه های مهم در بافق همزمان با عملیات احرایی معادن گفت: در حدود ۵۰ سال قبل معدن بزرگی به نام سنگ آهن مرکزی ذخایر معدن را برآورد نموده و برای بهره برداری، میزان نیروی انسانی و امکانات و زیرساخت های آن را از جمله مسکن، مراکز آموزشی و درمانی و تفریحی ( ورزشی سینما رستوران دریاچه ) را مورد بررسی قرار می دهد و شهرک آهنشهر را به وجود می آورد و این اتفاق با برنامه ریزی و نظم متخصصان و برنامه ریزان صورت گرفت.

 

وی افزود: در حال حاضر معادن مختلفی از در طول ماه های اخیر که میزان ذخایر آن اگر بیشتر از سنگ آهن نیست کمتر هم نیست شروع به اکتشاف و بهره برداری در بافق و ‌مناطق هم جوار بافق نمودند ولی با اظهار تاسف زیاد، هیچ اقدامی برای رفاهیات کارگران، پرسنل و خانواده های آنها بعمل نیاوردند و شهرستان را با مشکلاتی چون کمبود مراکز آموزشی، مراکز خدمات درمانی، منازل مسکونی و سایر نیازهای اجتماعی، فرهنگی تفریحی و‌ حتی مذهبی و ورزشی مواجه نموده است.

 

دهقان تاکید کرد: لازم است مجموعه های معدنی مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی و پیمانکاران وابسته، معادن انرژی اتمی، معادن گزستان، معادن D19، چاه گز، مجموعه شرکت نوظهور و حتی مجموعه های معدنی و صنعتی مجتمع فولاد بافق، فولاد کسری و معدن تاجکوه و… همانند شرکت سنگ آهن مرکزی قبل از شروع فعالیت و یا همزمان با آن، برای نیروی انسانی مجموعه خود امکانات و زیرساخت های مورد نیاز را برنامه ریزی و از قبل انجام دهند تا شرایط زندگی سایر مردم بافق را با مشکل مواجه نکنند.

 

وی گفت: مجموعه معادن و صنایع بزرگ شهرستان بافق باید مشخص کنند که نیروی انسانی و خانواده های آنها در کجا اسکان خواهند یافت و موضوعات بهداشت و درمان، تجهیزات و همچنین مدرسه را در برنامه خود قرار دهند.

 

فرماندار بافق یادآور شد: در شهرستان معادنی هستند که در شروع فعالیت، دفتر مدیریت و برنامه ریزی در شهرستان ندارند و قطعا مشکلات موجود را لمس نکرده و یا بی تفاوت از کنار آن گذشته و بعضا فعالیت اداری خود را در مدارس غیر فعال انجام و نیز اسکان پرسنل خود را در خوابگاه های غیر فعال مراکز آموزشی قرار دادند.

 

دهقان تاکید کرد: آیا غیر بومیان شاغل هزاران نفره و‌ بیش از آن و سکونت آنها و سایر نیروهای کاری و اداری معادن و صنایع،  امکانات اولیه زندگی و سایر خدمات لازم ندارند و به مرکز آموزشی، بهداشت و غیره نیاز ندارند؛ اگر افراد در شهرستان بافق اسکان یابند شهرستان از لحاظ مسکن و مراکز آموزشی بدلیل ظرفیت های محدود با چالش روبه رو خواهد شد همانگونه که وضعیت چنین شده است.

 

وی عنوان کرد: معادن باید برای تامین معلم ها و پزشکان ،خاص مخاطبین خودشان متعهد شده و هماهنگ با ادارات آموزش و پرورش و بهداشت و درمان اقدامات لازم را انجام دهند، حتی برای فضاهای ورزشی و فرهنگی و نیز  جاده ها و راههای مورد استفاده اشان باید برنامه ریزی نموده و هماهنگ با دستگاه های ذیربط هزینه نمایند.

 

دهقان تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت می بایست در زمان صدور مجوز برنامه ریزی و اجرای پیوستی های بیان شده را برای معادن تعریف کند.

 

فرماندار بافق با اشاره به اینکه تحقق موارد بیان شده با پیگیری و ‌هماهنگی همه دلسوزان شهرستان ممکن خواهد شد، گفت: باید در اجرای این تعهدات با تعامل کارها را دنبال تا نتایج خوبی حاصل شود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.