تاریخ انتشار : یکشنبه 31 تیر 1403 - 21:03

خبرنگار:اصغر عسکری/ سردبیر:علیرضا مهران پور

مجموعه اقدامات دامپزشکی شهرستان بافق جهت کنترل و پیشگیری از بیماری تب مالت در انسان

مجموعه اقدامات دامپزشکی شهرستان بافق جهت کنترل و پیشگیری از بیماری تب مالت در انسان
واکسیناسیون، خونگیری، آموزش و رصد میکروب تب مالت در فراورده های خام دامی، اقدامات دامپزشکی بافق جهت پیشگیری از بیماری تب مالت می باشد.

به گزارش رویداد ایساتیس؛ رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بافق در این باره گفت: بیماری تب مالت از بیماری های واگیر و مشترک بین انسان و دام می باشد که علاوه بر آسیب به سلامت جمعیت انسانی، خسارات اقتصادی برای دامداران به دنبال دارد که دامپزشکی مجموعه اقدامات بهداشتی را برای پیشگیری از بروز و انتشار این بیماری ارائه می دهد.

دکتر فرزانه سالاری ادامه داد: بیماری تب مالت در دام با سقط جنین در ماه های آخر آبستنی و به ویژه در زایش اول همراه است و مصرف شیر و فرآورده های لبنی آلوده و همچنین تماس مستقیم انسان با ترشحات دام آلوده به بیماری تب مالت، از عوامل انتقال این بیماری به انسان می باشد که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون تنها ۱ مورد ابتلا انسانی در شهرستان گزارش شده است.

وی اظهار داشت: اداره دامپزشکی شهرستان بافق با هدف پیشگیری از بروز و انتشار و کنترل این بیماری اقداماتی از جمله آموزش به دامداران و واکسیناسیون دام واجد شرایط را در دستور کاری خود قرارداده و از ابتدای سال تا کنون حدود ۲۰۷۰ راس بره و بزغاله و ۵۶۰ راس گاو و گوساله را علیه این بیماری واکسینه نموده است.

این مسئول تصریح کرد: سیاست دامپزشکی در پیشگیری و کنترل بیماری تب مالت بر دو اصل واکسیناسیون و تست و نیز شناسایی و کشتار دام های آلوده است.

سالاری تصریح کرد: از دیگر اقدامات این اداره در راستای پیشگیری از بروز و کنترل انتشار این بیماری انجام عملیات خونگیری و پایش بیماری تب مالت در واحدهای دامداری می باشد که به صورت مستمر در شهرستان در حال انجام است و در خونگیری دامهای موجود در مجتمع گاو شیری صدر اباد خوشبختانه مورد مثبتی مشاهده نگردید.

وی یکی دیگر از روشهای کنترل تب مالت را رعایت پیش سرد گذاری گوشت دانست و افزود: خوشبختانه عملیات پیش سرد گذاری گوشت استحصالی در کشتارگاه دام بافق بصورت روزانه و مطلوب انجام میگیرد.

فرزانه سالاری با بیان اینکه بصورت فصلی پایش شیر خام در دامداریهای صنعتی انجام میگیرد، بیان کرد: شهروندان فرآورده های لبنی مورد نیاز خود را از مکانهای مجاز که تحت نظارت دامپزشکی است، تهیه نمایند و در صورت خرید شیر فله ای بلافاصله آن را جوشانده و سپس مصرف نمایند.

رئیس اداره دامپزشکی بافق در پایان از دامداران درخواست نمود همکاری لازم را جهت واکسیناسیون دام های واجد شرایط با دامپزشکی داشته باشند و هنگام خرید و حمل دام از استانهای مجاور، با اخذ مجوزهای دامپزشکی از منفی بودن تست تب مالت در دام اطمینان حاصل نمایند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.