تاریخ انتشار : شنبه 12 خرداد 1403 - 8:28

خبرنگار:مژگان دشتی / سردبیر:علیرضا مهران پور

کشتارغیرمجاز دام دراردکان جلوگیری می شود  

کشتارغیرمجاز دام دراردکان جلوگیری می شود  
مدیر کل دامپزشکی استان یزد گفت: برخورد با کشتار غیر مجاز دام که تهدیدی علیه بهداشت عمومی جامعه می باشد در دستور کار دامپزشکی است .

به گزارش رویداد ایساتیس؛دکتر علی فاتحی نیا درنشست خبری مدیر کل دامپزشکی استان یزد با اصحاب رسانه شهرستان اردکان افزود: با نزدیک شدن به عید سعید قربان از مردم تقاضا داریم از کشتار دام خارج از کشتارگاه ها جلوگیری کنند و همچنین گوشت های نذری خود را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهند و بعد مصرف کنند زیرا پیش سرد گذاری باعث اسیدی شدن لاشه و ازبین رفتن بسیاری از میکروب ها و ویروس ها از جمله ویروس تب کریمه کنگو می شود.

 

او نقش تاثیر گذار رسانه در اطلاع رسانی عمومی در جامعه و ارتقاء سطح بهداشت عمومی را بسیار مهم توصیف کرد .

مدیر کل دامپزشکی استان یزد ضمن تشرح وظایف دامپزشکی و حفظ و صیانت از جمعیت دامی کشور، اقدامات کنترل پیشگیری و مبارزه با بیماری های دام و طیور، نظارت بر فرآورده های خام دامی بیان کرد و افزود : در این راستا آمار ابتلای انسانی به بیماری تب مالت با کاهش ۳۰ درصدی در استان همراه بوده و همچنین در ادامه گزارشی از عملکرد دامپزشکی استان در سال ۱۴۰۲ ارائه داد.

 

این مسئول در حوزه بهداشت عمومی بیان نمود: در حال حاضر در استان یزد ۵ کشتارگاه صنعتی طیور و ۹ کشتارگاه دام که ۷کشتارگاه به صورت سنتی و ۲ کشتارگاه به صورت صنعتی در حال فعالیت میباشند که ناظرین بهداشتی و شرعی با حضور فعال خود بازرسی های قبل از کشتار، حین و بعداز کشتار را در کشتارگاه ها انجام می دهند .

او گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۱۷۹۴۳راس دام سبک۱۵۶۸۵ راس دام سنگین در کشتارگاه ذبح گردیده است.

 

فاتحی نیا با بیان اینکه تمام لاشه های استحصالی از کشتارگاه پس از پیش سردگذاری لاشه ( که باعث اسیدی شدن لاشه و ازبین رفتن بسیاری از میکروب ها و ویروس ها از جمله ویروس تب کریمه کنگو می شود) به همراه مهر و برچسب به مراکز عرضه تحویل می گردد.

 

اوبا بیان اینکه شهرستان اردکان ۱۰ در صد جوجه ریزی استان را دارد گفت : در سال ۱۴۰۲تعداد ۳۵۴۶۴۳۹۴ قطعه جوجه ریزی در استان انجام شده است که امیدواریم در جهت تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم در سال جاری با همراهی دولت و تولید کنندگان این عدد را به رقم بالاتری نیز برسانیم.

 

مدیر کل دامپزشکی استان یزد اظهار داشت: درحوزه نظارت های بهداشتی در سال۱۴۰۲ ،۲۹۴۷۳نوبت بازرسی از واحد عرضه کننده فرآورده های خام دامی صورت گرفته که که ۱۲۶۰ مورد از این بازدید ها تخلف غیر بهداشتی و ۱۰۷ تن محموله ضبط شده۲۷۹ مورد نمونه برداری و ۹۵۱۵۸ کیلوگرم معدوم سازی فرآورده های غیر بهداشتی در استان صورت گرفته است .

او همچنین از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی دامپزشکی موارد را با تماس با سامانه ارتباط مردمی ۱۵۱۲ دامپزشکی شهرستان را جهت پیگیری و برخورد قضایی مطلع نمایند که این گزارشات میتواند کمک بسزای در جهت افزایش سلامت عموم مردم داشته باشد.

وی بیان کرد: استان یزد باتوجه به ظرفیت های قابل توجهی که در حوزه صادرات و در انبارهای نگهداری ، سیلوهای نگهداری و سردخانه ها دارد توانسته است به عنوان مقصد ترخیص کالا در فرآیند ترخیص کالا عمل کند که در این خصوص در سال گذشته بیش از ۴۴۵ تن گوشت گوسفند تازه و منجمد و۳۷۷ تن گوشت گاو منجمد و ۲۴۳۰ تن گوشت مرغ منجمد تحت نظارت دامپزشکی ترخیص شده است و در حوزه صادرات نیز ۱۴۲۳تن پا و پنجه مرغ، ۴۰۱۷ تن تخم مرغ ، ۵۲ تن پودر گوشت ،۱۷۰ تن محصولات لبنی،کبک زنده و پشم گوسفند و… از اقلام صادر شده از استان یزد به کشورهای دیگر می باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.