تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 اسفند 1402 - 22:35

خبرنگار:علیرضا مهران پور/ سردبیر:علیرضا مهران پور

۳۴ اکیپ بازرسی،در رمضان و نوروز فراورده های خام دامی را نظارت می کنند

۳۴ اکیپ بازرسی،در رمضان و نوروز فراورده های خام دامی را نظارت می کنند
۳۴ تیم ثابت و سیار در طرح تشدید نظارت بهداشتی دامپزشکی در ماه رمضان و نوروز فعالند که در ۲ شیقت کاری از۸ صبح تا ۲۰ شب فعالیت می کنند.

علی فاتحی‌نیا مدیرکل دامپزشکی استان یزد با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: ۵۵نفر از ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۲ تا ۲۲ فروردین سال ۱۴۰۳
کار نظارت و بازرسی را انجام می دهند.
وی افزود: این اکیپ ها بر ۴۵۰ واحد فراورده های خامی و دامی نظارت می کنند و در صورت مشاهده تخلف با خاطیان برخورد می کنند و مردم هم می توانند در صورت مشاهده تخلف با سامانه ۱۵۱۲ تماس بگیرند تا در اسرع وقت پیگیری شود.

فاتحی نیا با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح ارتقاء سطح بهداشتی، تضمین سلامت، امنیت غذایی و فرآورده‌های خام دامی و رفاه حال مسافران و شهروندان است
فاتحی نیا در ادامه افزود: بدون شک یکی از رسالت های خطیر دامپزشکی، بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی خصوصاً بیماریهای مشترک انسان و دام و در نتیجه کنترل این بیماریها و جلوگیری از انتقال آن به جمعیت انسانی بوده که منجر به ارتقاء سلامت عمومی خواهد گردید که در همین راستا دامپزشکی استان طی یکسال گذشته ۲۰ اردو جهاد دامپزشکی در مناطق روستایی و عشایری برگزار نموده است و خدمات خودرا به صورت رایگان به دامداران ارئه کرده است.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد ادامه داد: انجام عملیات متعدد در زمینه پیشگیری و مراقبت در مناطق روستایی و عشایری و عمدتاً مناطق صعب العبور یکی از مأموریت های اصلی دامپزشکی در همین راستا می باشد که حلاوت خدمت رسانی به روستائیان در این مناطق، سختی این فعالیت ها را بر اکیپ های دامپزشکی آسان می نماید.
وی افزود، امروز حوزه خدمات دامپزشکی در جامعه بسیار گسترده است بطوری که اکثر قریب به اتفاق جامعه از خدمات دامپزشکی بهره می برند و این خدمات فقط معطوف دامداران یا تولید کنندگان نبوده و نقش مهم دامپزشکی در امنیت و ایمنی غذا برجسته است.
فاتحی نیا تصریح کرد: طی یکسال گذشته بیش از ۱۳۴۰تن پا و پنجه مرغ، تخم نطف دار کبک ۲۰هزارقطعه ، کبک زنده ۱۰۱۰قطعه ، تخم مرغ خوراکی ۳۹۳۵ تن، محصولات لبنی ۷۰ تن و پودر گوشت ۵۲ تن پودر پنیر ۱۰۰تن و جوجه یک روزه کبک ۱۱۰۰۰ قطعه به سایر کشورها صادر شده است.
وی همچنین گفت: طی یکسال گذشته ، انجام عملیات خونگیری تست و پایش دام های سنگین به منظور شناسایی و حذف دام های بیمار به طور مستمر صورت گرفته است که تاثیر بسزایی در ارتقای بهداشت عمومی جامعه دارد و شامل انجام تست مشمشه در ۲۵۷۳ سر اسب، تست سل در ۲۷۴۰۶ رأس دام سنگین، ۲۵۲۲۱خونگیری دام سنگین بوده است .
وی ۴۸۸۰۴ مورد واکسیناسیون بروسلوز دام سنگین،۱۲۰۱۲۷ مورد واکسیناسیون بروسلوز بره و بزغاله، ۷۴۱۴۱۳ مورد واکسیناسیون تب برفکی دام سبک، ۱۱۶۹۰۰مورد تب برفکی واکسیناسیون دام سنگین،۲۵۹۶۲۹ مورد واکسیناسیون آبله گوسفندی،۱۹۱۷۷۵ مورد واکسیناسیون آبله بزی،  ۶۳۴۵۵۴ مورد  واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک، ۷۰۷۳مورد واکسیناسیون هاری در راستای پیشگیری از بیماری های دامی عنوان نمود.
مدیرکل دامپزشکی استان گفت: کلیه مراحل تولید، فرآوری، توزیع و عرضه ی فرآورده های خام دامی تحت نظارت دامپزشکی می باشد و کلیه کشتارهای دام و طیور استان از نخستین مراحل پرورش تا مراحل پس از کشتار تحت مراقبت و پایش این ارگان دولتی قرار می گیرد که در سال جاری   ۲۹۰۲۸۱ راس دام سبک، ۹۶۵۰ راس گاو و گوساله، ۴۸راس گاومیش، ۲۸۹۵ نفر شتر، ۱۳۰۱ قطعه شتر مرغ،۱۷۲۳۷۸۱۰قطعه طیورگوشتی،۱۹۵۲۵۰۴ قطعه بلدرچین و ۱۰۲۳۶۳ قطعه بوقلمون  در کلیه کشتارگاه های  دام و طیور استان تحت نظارت کارشناسان شرعی و بهداشتی دامپزشکی ذبح شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.