تاریخ انتشار : یکشنبه 8 بهمن 1402 - 13:31

خبرنگار:علیرضا مهران پور/ سردبیر:علیرضا مهران پور

رفع تداخل اراضی کشاورزی لازمه امنیت غذایی است

رفع تداخل اراضی کشاورزی لازمه امنیت غذایی است
رفع تداخلات و تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی لازمه و پیشران توسعه کشاورزی و تامین امنیت سرمایه‌گذاری در این بخش و امنیت غذایی در کشور است.

به گزارش رویداد ایساتیس؛رضا افلاطونی معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان امور اراضی کشور هشتم بهمن به مناسبت سالروز تاسیس سازمان امروز اراضی کشور و جشن اتمام عملیات رفع تداخلات اراضی استان در جمع خبرنگاران، گفت: اولین لازمه در حوزه مدیریت امور اراضی، رفع تداخلات در این حوزه و حدنگار اراضی کشاورزی جهت تثبیت مالکیت اراضی است.

وی رفع تداخلات و تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی را مقدمه و پیشران توسعه بخش کشاورزی به ویژه تامین امنیت سرمایه‌گذاری، امنیت شغلی و امنیت غذایی در کشورمان خواند و گفت: این مهم همچنین از تشکیل هزاران پرونده قضایی که در آنها مردم از دولت یا دولت از مردم در رابطه با ملکیت اراضی کشاورزی شکایت دارند، جلوگیری می‎کند.

افلاطونی افزود: از مجموع حدود ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی موجود در کشور، ۱۵ میلیون هکتار مشمول رفع تداخلات اراضی شده‎اند که تاکنون حدود ۶۳ درصد این اراضی رفع تداخل شده‌اند و یزد از جمله استانهای پیشرو در رفع تداخلات اراضی کشاورزی با تحقق ۱۰۰ درصدی رفع تداخلات در این حوزه است.

وی گفت: تاکنون برای ۴۵ درصد از ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی سند مالکیت صادر شده که این رقم در استان یزد ۷۱ درصد است و از این حیث نیز یزد از استانهای پیشرو در کشور محسوب می‎شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی در رابطه با حفظ کاربری اراضی کشاورزی نیز گفت: خوشبختانه با توجه به نظارتها و گزارشهای مردمی که از طریق سامانه ۱۳۱ در این رابطه دریافت شده، در سال جاری ۶۵ هزار مورد تغییر کاربری غیرمجاز در کشور شناسایی شده که ۵۲ درصد این موارد برطبق تبصره دو ماده ۱۰ قانون، رفع تصرف و اراضی کشاورزی به حالت اولیه بازگشته است.

افلاطونی با اشاره به پایشهای ماهواره‎ای اراضی کشاورزی کشور، افزود: خوشبختانه در حال حاضر تمام خدمات حوزه اراضی کشاورزی در کشور به صورت الکترونیکی قابل ارائه است

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیزاز پایان طرح رفع تداخلات اراضی ناشی از اجرای قوانین و مقررات موازی استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

محمد علی حاتمی زاده با بیان اینکه طرح رفع تداخلات اراضی کشاورزی سال ۱۳۹۵ در استان یزد با انعقاد دو قرارداد آغاز شد، افزود: به موجب تبصره ۳ الحاقی ماده ۹ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در تاریخ۱۳۹۴/۲/۲۰ با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به رفع تداخلات ناشی از اجرای قوانین و مقررات موازی در اراضی ملی ، دولتی و مستثنیات اشخاص اقدام و پس از رفع موارد اختلافی سند مالکیت اصلاح شد.

وی افزود : از سال ۱۴۰۱ و با کاداستر قسمت زیادی از پلاکهای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد در بانک اداره کل ثبت اسناد و املاک تثبیت و در پی آن اجرای طرح سرعت گرفت، بطوریکه بیش از ۸۰ درصد از این پلاکها از سال ۱۴۰۱ به بعد و با همکاری اعضاء کمیسیون رفع تداخلات استان یزد تعیین تکلیف شد.

به گفته این مقام مسئول با توجه به اینکه حدود ۸۰ هزارهکتار از اراضی کشاورزی استان مشمول طرح رفع تداخلات است،تا پایان شهریور ماه سال جاری حدود۷۸ هزار هکتار از این اراضی در کمیسیون رفع تداخلات استان مطرح و تعیین تکلیف شد.

حاتمی زاده با اشاره به این که سال ۱۴۰۲ برای پروژه رفع تداخلات استان یزد، سال پایان این طرح هدف گذاری شده است ، خاطر نشان کرد: با توجه به قرار گرفتن بخشی از اراضی کشاورزی در پلاکهای حریم شهرها که تحت مدیریت اداره کل راه و شهرسازی است با وجود قوانین و مقررات حوزه راه و شهرسازی، ارزش بالای زمین ، وجود پرونده های متعدد در دادگاه و … کار اتمام این طرح در دیماه به پایان رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.