تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1402 - 13:15

خبرنگار:علیرضا مهران پور/سردبیر:علیرضا مهران پور

برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر حضرت علی‌اکبر(ع) در یزد

برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر حضرت علی‌اکبر(ع) در یزد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان از برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر و مدیحه‌خوانی حضرت علی اکبر(ع) باهدف الگوسازی بین نسل جوان خبر داد.

به گزارش رویداد ایساتیس؛ محمدرضا دهقانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، در جمع خبرنگاران گفت: این جشنواره بین‌المللی  به میزبانی این دانشگاه برگزار می شود

وی گفت: رسالت اصلی دانشگاه آزاد اسلامی تربیت است و تربیت؛ دستوری، کوتاه‌مدت و بدون هدف نیست و نیاز به برنامه‌ریزی جامع و چندجانبه دارد.
رئیس جشنواره بین‌المللی شعر و مدیحه‌خوانی حضرت علی اکبر(ع) در استان یزدافزود: مسائل فرهنگی از جمله محورهایی است که رسالت دانشگاه به شمار می‌رود و باید در دانشگاه ایجاد شود، همان گونه که رهبر انقلاب از دانشگاهیان انتظار دارند.

دهقانی با اشاره به اینکه یزد به حسینیه ایران و شهر بندگی و زندگی شهرت دارد و یزدی‌ها در حوزه اهل بیت(ع) نماد و الگو در کشور هستند اظهار کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی و در طول سال جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود که جشنواره حضرت علی اکبر(ع) در سال گذشته از آن جمله است.
وی گفت: الگوسازی مؤلفه‌ای مهم در بین نسل جوان است و اگر بخواهیم جوانانی پویا، بالنده و افتخارآفرین برای کشور داشته باشیم، باید الگوهایی برای آنها تعریف کنیم. بنابراین جشنواره شعر و مدیحه‌خوانی طراحی و سال گذشته اولین جشنواره ملی رقم خورد.

او ادامه داد: امسال این جشنواره با تغییراتی برگزار می‌شود به نحوی که در دو بخش شعر به صورت بین‌الملل و مدیحه‌خوانی در سطح استانی همراه است و لذا سعی شد با زبان شعر که گویاترین زبان برای انتقال مفاهیم و الگوهاست، بهره‌مند شویم و امیدواریم این جشنواره اثری بی‌بدیل در حوزه الگوسازی برای جوانان کشور باشد.

دهقانی با اشاره به ظرفیت استان یزد در حوزه مدیحه‌سرایی گفت: مدیحه‌سرایی نوعی از شعر است که محتوای اصلی آن را اهل بیت(ع) و شخصیت‌های دینی تشکیل می‌دهد که شاید در شعر غیرآیینی وجود نداشته باشد. بنابراین جشنواره استانی مدیحه‌خوانی با هدف کشف استعدادها و در چهار بخش برنامه‌ریزی و برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد از برگزاری پیش رویدادها در حاشیه این جشنواره خبر داد و بیان کرد:‌ امیدواریم با برگزاری این جشنواره و ارسال آثار بدیع و پُرمحتوا، اقدامات در شأن حضرت علی اکبر(ع) به عنوان شخصیت تاریخی و عظیم اسلامی باشد و جوانان مستعد استان یزد را به جامعه معرفی کنیم.

هادی حیدری‌نیا، دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی شعر و مدیحه‌خوانی حضرت علی اکبر(ع) نیزدر یزد گفت: ۱۳۰ اثر به اولین جشنواره شعر حضرت علی اکبر(ع) ارسال شده است
وی افزود: جشنواره امسال با موضوع محوری شخصیت حضرت علی اکبر در دو بخش برگزار می‌شود که بخش اول به صورت بین‌الملل و بخش دوم با توجه به ظرفیت بخش مدیحه‌خوانی استان یزد، جشنواره استانی مدیحه‌خوانی را خواهیم داشت.
او از برگزاری اختتامیه این جشنواره در ایام آغازین ماه شعبان و همزمان با میلاد حضرت علی اکبر(ع) خبر داد وافزود: در کنار این جشنواره، پیش نشست‌هایی خواهیم داشت که اولین نشست با عنوان «نشست نخبگانی نقش زبان و ادبیات فارسی در تقویت هویت جوان ایرانی» برگزار شد. و لذا برای هر جشنواره سه پیش نشست طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

حیدری‌نیا، ارسال آثار را تا‌ پایان دی ماه اعلام کرد و بیان فضائل و برجستگی‌های حماسی و معنوی شخصیت علی اکبر(ع) و نقش جوانان در اقتدار ایران اسلامی با اقتدا به شخصیت حضرت علی اکبر(ع) را از محورهای این جشنواره برشمرد و افزود: این جشنواره در سه بخش دانشگاهی ویژه اساتید، دانشجویان و کارکنان، آزاد و شاعران بین‌الملل برگزار می‌شود و هر شاعری تنها در یک بخش می‌تواند شرکت و حداکثر ۵ اثر به دبیرخانه ارسال کند.

وی، کلاسیک، نو و محاوره را قالب‌های ارسال آثار به جشنواره شعر دانست و گفت: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به شماره ۰۹۱۳۳۵۵۸۴۹۰ در ایتا ارسال کنند . همچنین جشنواره استانی مدیحه‌خوانی در بخش نوجوانان، جوانان و بانوان و آقایان در محورهای مدیحه‌خوانی، مولودی‌خوانی و دکلمه‌خوانی برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، نحوه ارسال آثار در جشنواره مدیحه‌خوانی را در قالب ارسال فایل صوتی حداکثر ۵ دقیقه به شماره ۰۹۹۳۷۷۴۵۸۱۰ در ایتا عنوان کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.