تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آبان 1402 - 21:44

خبرنگار:علیرضا مهران پور/سردبیر:علیرضا مهران پور

مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با فعالیت معدن “دره‌زرشک” تفت یزد 

مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با فعالیت معدن “دره‌زرشک” تفت یزد 
دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست با ارسال نامه‌ای به اداره کل محیط زیست یزد با فعالیت معدن روستای "دره زرشک" شهرستان تفت مخالفت کرد.

به گزارش رویداد ایساتبس؛یک عضو تشکل‌های زیست محیطی استان یزد در جمع خبرنگاران با اعلام خبربه تاثیرگذاری فعالیت معدن دره زرشک بر شرایط زیست محیطی استان اشاره کردو افزود: سرانجام پس از تلاش ۲۰ ساله تشکلهای زیست محیطی، واحد حقوقی محیط زیست، مخالفت خود را با فعالیت این معدن اعلام کرد.

سید عباس هاشمی» افزود: البته استان با مسائل زیست محیطی متعدد دیگری از جمله معدن بهاباد و دست اندازی به رودخانه دره راویز و همچنین آلایندگی کوره‌‎های آجرپزی، مواجه است.

محمدرضا علمی، عضو هیات علمی دانشگاه یزد نیز با تاکید بر اهمیت اقتصاد محیط زیست گفت: باید گزارش ارزیابی زیست محیطی جدیدی در مورد این فعالیت معدنی تهیه و معایب و مزایای این فعالیت به صورت دقیق بررسی شود

وی با اشاره به اکوسیستم شکننده منطقه، گفت: باید تبعات اقدامات مشابه در سایر مناطق کشور درس عبرتی برای استان یزد شود و از اقدام عجولانه در این رابطه خودداری گردد.

 

او گفت: ایجاد معدن مس در منطقه بکر و دست‌نخورده و زیبای دره زرشک تفت طی سال های اخیر باعث نگرانی مردم این منطقه به دلیل تخریب و نابودی محیط‌زیست و آلودگی آب‌های زیرزمینی شده است

علی طالبی، عضو هیات علمی دانشگاه یزد نیز گفت: فعالیت معدن دره زرشک، آسیب‌های جبران ناپذیری به استان وارد می‌کند

وی با بیان این که استان یزد بدون شیرکوه، حیات نخواهد داشت، گفت: هرگونه دخل و تصرف در حوزه شیرکوه مانند فعالیت معدن دره زرشک علاوه بر اثرات مخرب بر سازه‌های آبی منطقه، منجر به آسیبهای جبران ناپذیر ناشی از بازمانده‌های صنعتی این معدن در استان خواهد شد

اوافزود: قطعاً با برداشت از این معدن، تبعات زیادی را از ارتفاعات شیرکوه تا دشت اردکان خواهیم داشت.

 

وی ادامه داد: تمام آبادی های موجود در دشت یزد – اردکان تحت تاثیر منابع آبی شیرکوه است و نباید آبرسانی با تانکر به روستاهای دامنه شیرکوه را به منزله عدم تاثیرگذاری این حوزه آبخیز بر سایر بخشهای استان قلمداد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.