تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آبان 1402 - 17:29

خبرنگار:رضا مهران پور/سردبیر:علیرضا مهران پور

۸.۵درصد یزدی‌ها در کتابخانه‌ها عضو هستند

۸.۵درصد یزدی‌ها در کتابخانه‌ها عضو هستند
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد از عضویت ۸.۵ درصد مردم استان در کتابخانه‎های عمومی استان خبر داد.

به گزارش رویداد ایساتیس؛محمدمحسن رفیعی به مناسبت هفته کتاب در جمع خبرنگاران به تعداد ۱۰۵ هزار و ۵۳۴ نفر عضو خبر داد

و ی با بیان این که سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار کتاب در استان به امانت داده می‎شود، گفت: سالهاست که «کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» تالیف استاد آذریزدی در صدر کتابهای پرمخاطب کشور قرار دارد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد با تشریح وضعیت شاخص‌های کتابخانه‌ای استان و اهم برنامه‎های هفته کتاب در استان یزد، از مهمترین این برنامه‎ها را افتتاح طرح زنگ کتابخوانی «یار مهربان» در مدارس و نیز افتتاح «رادیو آوا» همزمان با برنامه نمادین همدردی دانش آموزان با کودکان غزه برشمرد.

وی گفت: برنامه‎های متعددی شامل ۶۰۰ برنامه برای این هفته از ۲۳ تا ۳۰ آبانماه در سراسر استان تدارک دیده شد که از مهمترین آنها می‎توان به پویش شعر مقاومت با موضوع «اسم شب صبح است» ویژه دانشجویان و عموم مردم که از چهارشنبه هفدهم آبانماه آغاز شده است، اشاره کرد.

او غبارروبی گلزار شهدا و افتتاح نمایشگاه عکس یادمان، همچنین برگزاری نشست پرسش و پاسخ اعضای کتابخانه‌ها با مدیر کل در کتابخانه مرکزی، رونمایی از جلد سوم کتاب «سنگ آسیاب» تالیف «حسن حیان»، برنامه کتابخون در مرکز انتقال خون و رونمایی از کتاب نویسندگان کوچک را از دیگر برنامه‎های شاخص این هفته ذکر کرد.

 

رفیعی به افتتاح کتابخانه روستایی آیت الله ابوترابی اله‌آباد شهرستان زارچ اشاره و عنوان کرد: حضور در کتابفروشی‌ها و دیدار با مدیران آنها، برگزاری نشست «کتاب، یزد و فرهنگ» با موضوع «آسیب شناسی وضعیت مطالعه در استان یزد» با حضور نویسندگان استان و نیز برگزاری جشن سی و یکمین دوره هفته کتاب و تجلیل از کتابداران برگزیده استان از دیگر برنامه‌های هفته کتاب در استان است.

 

وی از افتتاح طرح زنگ کتابخوانی «یار مهربان» به صورت نمادین در مدرسه نوربخش در هفته جاری خبر داد و گفت: این طرح هم اکنون در هشت مدرسه دولتی و کمتر برخوردار استان اجرایی خواهد شد ولی امیدواریم با مساعدت مسئولان استان و در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در تمام مدارس استان عملیاتی شود

رفیعی در ادامه با بیان این که استان یزد به لحاظ شاخص‌های کتابخانه‌ای رتبه‌های برتر کشور را در اختیار دارد، افزود: کتابخانه‌های عمومی بزرگترین شبکه فرهنگی در کشور محسوب می‎شود به طوری که تنها در استان یزد دارای ۱۱۲ باب کتابخانه وجود دارد به عبارتی در ازای هر ۱۱ هزار و ۱۷۸ نفر، یک کتابخانه در استان داریم.

 

وی ادامه داد: در کتابخانه‌های عمومی استان بالغ بر دو میلیون و ۴۳۹ هزار جلد کتاب یعنی به ازای هر نفر در استان دو جلد کتاب وجود دارد.

 

این مسئول با اشاره به زیربنای ۷۱ هزار و ۶۵۰ مترمربعی کتابخانه‎های عمومی استان، گفت: در استان یزد به ازای هر ۱۰۰ نفر ۵.۸۱ مترمربع زیربنای کتابخانه‌ای وجود دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.