تاریخ انتشار : یکشنبه 7 آبان 1402 - 9:23

خبرنگار:علیرضا مهران پور/سردبیر:علیرضا مهران پور

چهارمین جشنواره انار تفت به مدت ۸شب برگزار می شود

چهارمین جشنواره انار تفت به مدت ۸شب برگزار می شود
دبیر چهارمین جشنواره انار شهرستان تفت گفت: جشنواره امسال طی مدت هشت شب از پنجشنبه ۱۱ آبانماه تا ۱۸ آبانماه برگزار می شود.

به گزارش رویداد ایساتیس؛احمدی با اشاره به این که ۷۰ تا ۸۰ درصد انار تفت از رقم گِل تفتی است، گفت: برخلاف ۲۰ درصد انار تولیدی که به صورت تازه خوری مصرف می‌شود، انار گل تفت برای رسیدن به مرحله مصرف باید ذخیره‌سازی شود که عمدتاً در شب عید عرضه می‌شود.

وی افزود: شاید به همین دلیل نیز باید جشنواره انار تفت را در اسفندماه برگزار کنیم و جشنواره اکنون به عنوان جشنواره انارچینی برگزار شود

دبیر چهارمین جشنواره انار شهرستان تفت از برگزاری این جشنواره با هدف آشنایی کشاورزان با روشهای نوین کشاورزی و اقتصادی کردن باغات برای حفظ آنها در برابر تخریب‌ها و تغییر کاربری‌ها ذکر کرد.

وی گفت؛ مهمترین هدف جشنواره پرداختن به علم نوین کشاورزی و ترویج آن در بین کشاورزان بود، که در جشنواره پارسال تا حدودی محقق شد.

او تغییر الگوی کشت و ارقام انار به ویژه گونه‌های مقا وم در برابر آفات معمول به عنوان دیگر اهداف این جشنواره ذکر کرد و گفت: خوشبختانه شورای ششم تفت به شدت با تخریب و تغییر کاربری باغات مقابله می‎کند و در این جشنواره سعی داریم با اقتصادی کردن باغات، اهتمام بیشتر کشاورزان به باغات را شاهد باشیم.

 

احمدی گفت: وجه تمایز برگزاری جشنواره امسال با سال گذشته، برگزاری آن در مکان‌های مختلف است به طوری که امسال علاوه بر باغ صدری، این جشنواره در کانون ملی ولایت و عمارت باغشهر نیز با برپایی نمایشگاه‌هایی از محصول انار و فرآورده‌های مرتبط و نیز غرفه‌هایی جهت معرفی آداب و رسوم، صنایع دستی و توانمندی‌های محلی به همراه برنامه های شاد متنوع برگزار خواهد شد

بهمن نعمت الهی کارشناس جهادکشاورزی تفت و مسئول ترویج و آموزش جهادکشاورزی شهرستان نیز گفت؛ علت نامگذاری تفت به باغشهر را وجود باغات فراوان، مناطق ییلاقی متعدد و اختلاف دما نسبت به سایر شهرستانهای یزد ذکر کرد و گفت: جهادکشاورزی شهرستان تلاش دارد حفظ باغات انار را با ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان رقم بزند

وی با اشاره به سطح زیرکشت ۱۱۳۰ هکتاری باغات انار که عمدتاً در بخش مرکزی شهرستان واقع شده است، گفت: شهرستان تفت دارای ۱۹ هزار بهره‌بردار کشاورزی است که علاوه بر محصول انار، در هفت هزار هکتار پسته‌زار، پنج هزار هکتار باغات بادام و دو سه هزار هکتار سایر درختان میوه فعالیت دارند

او با اشاره به ارقام انار، گفت: نوع رقم انار شهرستان عمدتاً گِل تفتی است که پوست ضخیمی دارد و در هنگام برداشت قابل استفاده نیست لذا بعد از مدتی نگهداری در زیر گل آماده مصرف می‌شود.

نعمت الهی، آموزش به کشاورزان برای استفاده از روشهای نوین کشاورزی و مشارکت باغداران در قبال اقداماتی مانند مبارزه با آفات را برای جهادکشاورزی شهرستان بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: مگس مدیترانه‌ای و کرم گلوگاه دو آفت مهم این میوه در شهرستان است که در همین راستا اقدامات مبارزه‌ای به صورت جدی همزمان با تمام استان در حال انجام است.

وی مشارکت باغداران تفتی در مورد پاک‌سازی میوه های آلوده و مبارزه با آفات را خوب ارزیابی کرد و گفت: البته ارقام برگزیده‌ای مانند رقم «واندر فول» نیز طی سالهای اخیر شاهدیم.

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.