تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 شهریور 1402 - 22:34

خبرنگار:علیرضا مهران پور/سردبیر:علیرضا مهران پور

کمک ۲۵۰۰ میلیاردی خیران وصنایع به بهسازی فضای آموزشی استان یزد

کمک ۲۵۰۰ میلیاردی خیران وصنایع به بهسازی فضای آموزشی استان یزد
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد، از تعهد ۲۵۰۰ میلیارد تومانی صاحبان صنایع به منظور فضاسازی و کمک به بهسازی و تأمین فضای آموزشی خبرداد.

به گزارش رویداد ایساتیس؛محمدکاظم رحیمی‌نژاد، افزود: ایده نو آموزش و پرورش استان یزد، مشارکت دادن صاحبان صنایع در ساخت و ساز مدارس و تأمین فضای آموزشی است، به منظور توسعه فضای آموزشی با کمک خیرین شهرستان‌ها و صاحبان صنایع ۲۵۰۰ میلیارد تومان تعهد شده است تا در هشت شهرستان فضاسازی یا کمک به بهسازی و تأمین فضای آموزشی اجرا شود.

 

وی افزود: در خصوص اختصاص این عدد، آموزش و پرورش، اداره کل نوسازی، صنعت و معدن، استانداری و معاونت دستگاه‌ها و مدیران کل مسائل مربوطه را احصا و هزینه کرد تعهدات را دنبال می‌کنند تا در مدت سه سال آینده این تعهد حاصل شود، قطعا اجرای این طرح راه‌گشا برای حل کمبود مشکلات فضای آموزش و پرورش و درسی خواهد بود

 

وی در ادامه گفت: این مجموعه بزرگ دغدغه‌های زیادی دارد که سه دغدغه عمده آن، تأمین نیروی انسانی از نظر کمی و کیفی، همراهی و مشارکت والدین و سومین دغدغه بحث دانش‌آموز محوری و انجام فعالیت‌ها بر مدار دانش آموزی است قطعا با مشارکت، همراهی و به کارگیری دانش آموزان و ارائه مسئولیت به آن‌ها آینده موفق شکل می‌گیرد‌.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اینکه کتب درسی در حال تأمین و توزیع است افزود: کتاب‌های ابتدایی تامین شده و کتاب درسی در رشته‌های کار و دانش با توجه به اینکه ثبت‌نام ان‌ها طول می‌کشد و تعداد کم ثبت‌نامی وجود دارد با تاخیر تهیه کتاب آن‌ها انجام می‌شود لذا تا پایان شهریور سیستم فعال است و سفارش کتاب داده می‌شود، در حال حاضر حدود ۸۹ درصد دانش‌اموزان درخواست ثبت کتاب داشتند.

وی در خصوص نحوه ثبت نام در مدارس دولتی گفت: بر اساس شعاع مدرسه ثبت‌نام در مدارس دولتی انجام می‌شود تا فاصله از مدرسه و مشکلات ترافیکی کمتر شود، از طرف دیگر تقویت مدارس دولتی در دستور کار است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در ادامه با اشاره به چالش تأمین سرویس مدارس و هزینه‌های آن گفت: به مدیران تأکید شده است که ورود جدی کنند تا خانواده‌ها گرفتاری کمتری داشته باشند، همچنین تاکنون ۸۵۰۰ دانش‌آموز در سامانه اینوباس وارد شدند و اطلاعات خود را ثبت‌کردند.

 

وی گفت:  ۳۱۵ هزار و ۸۲۲ دانش‌آموز وارد سال تحصیلی جدید خواهند شد، دو هزار و ۱۹۲ مدرسه فعال، ۱۲ هزار و ۸۴۰ کلاس درس برپا می‌شوند که ۸۹۳۹ کلاس‌ درس دولتی و ۳۹۰۱ کلاس درسی غیردولتی هستند.

رحیمی‌نژاد افزود: از مجموع دانش‌آموزان ۲۲ هزار و ۵۷۶ دانش‌آموز پیش دبستانی، ۱۷۰ هزار و ۹۰۵ نفر دانش‌آموز ابتدایی در مقطع اول تا ششم، ۶۷ و ۴۱۵ دانش متوسطه اول و ۵۴ هزار و ۹۲۶ در مدارس متوسطه دوم و هنرستان اشتغال به تحصیل خواهند داشت.

وی ادامه داد: از این تعداد ۲۴۶ هزار و ۹۴۰ نفر در مدارس دولتی و ۶۸ هزار ۸۸۲ نفر در مدارس غیردولتی اشتغال دارند. لازم به ذکر است به جزء مقطع بزرگسالان که در سن دانش‌آموزی نیستند و حدود ۵ هزار ۲۶۴ نفر هستند و مقطع پیش‌دبستانی، آموزش و پرورش استان یزد از پایه اول تا دوازدهم جمعا ۲۸۷ هزار و ۹۸۲ نفر محصل در مدارس استان دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اینکه امسال ۱۹۷۱ نفر بازنشسته قطعی داشتیم گفت: همت و تلاش همکاران این بود تا نیروهای حوزه آموزشی بازنشسته نشوند و تدریس را داشته باشند، مطالبه، تلاش‌ها و درخواست مجدانه‌ای برای ادامه همکاری آن‌ها تا دو سال آینده داشتیم که بعضا موافقت شده است، این امر در جهت حفظ و نگهداشت آن‌ها برای تأمین کسری نیروی انسانی آموزشی بوده، احتمال می‌رود از این تعداد بازنشسته ۹۷۰ مورد بازنشسته شوند اما هنوز تایید قطعی نشده‌اند.

وی بیان‌کرد: کمبود نیروی انسانی استان حدود ۳۳۶۴ نفر معادل ۸۰ هزار و ۷۳۱ ساعت تدریس است که تلاش کردیم این کسری را در حوزه آموزش به هزار و ۶۷۵ نفر برسانیم و این کسری معمولا برای متوسطه اول و دوم خواهد بود که از طریق حق التدریس جبران می‌شود.

 

رحیمی‌نژاد عنوان کرد: در حوزه ابتدایی ۲۶۴ نفر تراز منفی داریم که از طریق مجوزی که اخیرا اخد شده است از نیروهای بازنشسته استفاده می‌شود و ساعت تدریس ۱۴ ساعته به تمام وقت افزایش خواهد داشت و کسری را جبران خواهد کرد.

وی گفت: ۹۰۸ نفر در حوزه پرورشی، مشاوره‌ و مراقب سلامت کسری نیرو داریم که منتقل شده از سال‌های گذشته هستند، این کسری‌های آموزش و پروش پیش‌بینی شده بوده است و برای سال آینده هم مشخص و قابل محاسبه است، مشکلاتی در ردیف استخدامی است البته گاها ورودی آموزش و پروش در ده‌های گذشته بعضا با افت شدید جمعیت مواجه بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.