تاریخ انتشار : یکشنبه 12 شهریور 1402 - 22:50

خبرنگار:علیرضا مهران پور/سردبیر:علیرضا مهران پور

احیای گردشگری،کشاورزی و تزریق امید به روستاها

احیای گردشگری،کشاورزی و تزریق امید به روستاها
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد برنامه استان را احیای روستاها با پرداختن به گردشگری، کشاورزی و تزریق امید و نشاط به روستاها ذکر کرد.

به گزارش رویداد ایساتیس؛محمد علی حاتمی زاده در جمع خبرنگاران گفت: در همین راستا ۱۱ مجوز گردشگری در روستاها صادر شده و سعی داریم از این طریق حلقه روستا را به کشاورزی اقتصادی متصل کنیم.

وی دیگر سیاست جهادکشاورزی استان را ارتقای بهره‌وری و نفوذ دانش در بخش کشاورزی استان ذکر کرد و گفت: به همین منظور دهکده فناوری و نواوری بخش کشاورزی استان در بهمن ماه ۱۴۰۱ راه‌اندازی شده و هم اکنون ۱۸ شرکت دانش بنیان در این دهکده مستقر هستند ولی تلاش داریم در عرصه‌ای ۵۰ هکتاری تعداد ۱۰۰ شرکت دانش بنیان را مستقر کنیم و ارتقای بهره‌وری در این بخش را رقم بزنیم.

حاتمی زاده ادامه داد: متاسفانه طی دهه‌های گذشته، دستگاه‌های مختلف با ورود به حوزه روستا، آنها را از مرکز تولید به سکونتگاه‌ها و مراکز تفریحی تبدیل کرده‌اند و همین تغییر باعث وابستگی روستاها به برخی نهاده‌ها شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به معیشتی و سنتی بودن بخش عمده‌ای از کشاورزی استان، گفت: تامین امنیت غذایی را با احیای روستاها که از مرکز تولید به سکونتگاه و مراکز تفریحی تبدیل شده و اتصال آنها به کشاورزی تجاری و اقتصادی و نیز با ارتقای بهره‌وری و نفوذ دانش در بخش کشاورزی استان دنبال می‎کنیم.

 

حاتمی زاده در ادامه به رتبه های برترعلی‌رغم شرایط اقلیمی و تحریم‌های ظالمانه اشاره کرد و افزود: خوشبختانه استان یزد در پرورش بلدرچین، کبک، بز سانن و ماهی تیلاپیا و نیز تولید رناس رتبه نخست کشور را دارد.

 

وی از رتبه دوم استان یزد در تولیدات گلخانه‌ای کشور خبر داد و گفت: یزد در پرورش شتر و تولید پسته رتبه سوم کشور و در تولید انار رتبه چهارم را در اختیار دارد.

حاتمی زاده افزود: علاوه بر این بخش کشاورزی استان در خیلی از محصولات تولیدی در این بخش مانند شیر، مرغ و تخم مرغ تولید مازاد دارد به طوری که مازاد این تولیدات به سایر استانها ارسال می‌شود.

وی با بیان این که بخش کشاورزی ۱۵ درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است، گفت: دو درصد از بهره برداران کشور یعنی حدود ۷۵ هزار نفر در استان یزد مشغول به فعالیت هستند و با فعالیت روی یک درصد اراضی کشاورزی کشور تا ۱.۳ درصد تولیدات کشاورزی کشور را روانه بازار مصرف می‌کنند.

وی افزود: بخش کشاورزی یزد با ۴۰ هزار میلیارد تومان ارزش آفرینی، سهم ۱۲ درصدی در تولید ناخالص استان دارد که البته ۲.۲ ارزش تولیدات کشاورزی کشور را شامل می‌شود.

او به تولید سالانه ۱.۹ میلیارد تن محصولات در بخش کشاورزی، وظیفه اصلی جهادکشاورزی را  تامین امنیت غذایی با حفظ منابع پایه موجود ذکر کرد و گفت: خوشبختانه این رسالت در برنامه هفتم توسعه نیزم ورد تاکید قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: بخش عمده‌ای از کشاورزی در استان یزد، معیشتی و سنتی است که بخش زیادی از اعتبارات حوزه کشاورزی استان را به خود اختصاص داده ولی این بخش امنیت غذایی را تامین نمی‌کند، لذا تلاش داریم کشاورزی تجاری و اقتصادی را در این راستا و در قالب مگافارم‌ها به کشاورزی خرد و سنتی پیوند دهیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه با اشاره به مصرف روزانه ۴۵۰۰ تن نهاده‌های دامی در استان که ۱۵۰۰ تن آن نهاده‌های دامی دانه‌ای است، افزود: این در حالی استان یزد در بخش تامین نهاده‌های دانه‌ای وابسته به واردات است، که برطب برآوردها تامین این نیاز حداقل به دو برابر سطح فعلی کشت و آب مصرفی کنونی نیازمند است.

وی گفت: با این وجود و برخلاف برخی انتقادات معتقدیم که واردات یک نهاده با ارزش پایین و تبدیل آن به محصولی مانند گوشت با ارزش افزوده بالاتر، یک کیمیاگری است، هرچند سعی در کاهش وابستگی در این حوزه با اقداماتی مانند تغییر ذائقه مردم و جایگزینی نهاده‎های دامی هستیم.

 

وی همچنین با اشاره به انتقاداتی که در مورد صادرات خیار سبز گلخانه‌ای استان به خارج کشور تحت عنوان صادرات آب مجازی عنوان می‌شود، افزود: در حال حاضر که استان یزد با تولید ۶۰۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای سهم ۱۹ درصدی این تولیدات در کشور را در اختیار دارد، سطح کشت گلخانه‌های استان دو هزار هکتار و آب مصرفی آن ۳۲ میلیون مترمکعب یعنی سه درصد آب مصرفی بخش کشاورزی استان است و این به معنای ارتقای راندمان و نفوذ دانش به این بخش است.

 

حاتمی زاده با اشاره به تولید بذر هیبرید در راستای ارتقای دانش کشاورزی در استان، گفت: در همین راستا شرکت‌های دانش بنیان بیش از ۱۱۵۰ لاین تولید بذر هیبریدی در استان ایجاد کرده‌اند که ارزش هر لاین ۴۰ میلیارد تومان است.

 

وی با اشاره به اهتمام استان به پرورش شتر با توجه به نقش این حوزه در اقتصاد مقاومتی، گفت: براساس برنامه چهار ساله استان ۱۵ هزار شتر در استان پرورش داده خواهد شد که در این راستا با کمک مسئولیت اجتماعی معادن و بهره‌برداران در این راستا گام بر می‌داریم.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.