تاریخ انتشار : دوشنبه 22 خرداد 1402 - 17:29

خبرنگار:بهناز عسکری/سردبیر:علیرضا مهران پور

هدف‌گذاری یزد برای تولید ۱۰ هزار تن ماهی تیلاپیا

هدف‌گذاری یزد برای تولید ۱۰ هزار تن ماهی تیلاپیا
هدف‌گذاری استان برای تولید ۱۰ هزار تن ماهی تیلاپیا و ۳۲ میلیون قطعه بچه ماهی این گونه، برنامه‌های عملیاتی اولویت‌دار این سازمان است.

 

به گزارش رویداد ایساتیس؛رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یکی  از اقدامات قابل توجه این بخش طی سالیان اخیر را اجرای زنجیره کامل پرورش ماهی تیلاپیا در استان ذکر کرد و گفت: از سالهای دهه ۱۹۹۰ میلادی پرورش این ماهی به عنوان یکی از گزینه‌های مطلوب صنعت آبزی پروری مورد توجه ویژه قرار گرفت و تولید آن سالانه افزایش یافت به نحوی که در سال ۲۰۱۶ به حدود ۵.۵ میلیون تن در سال رسید.

وی با بیان این که کشور چین از جمله بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده این ماهی با حدود ۴۶ درصد از تولید جهانی محسوب شده و  کشورهای مصر، اندونزی، فیلیپین، تایلند و برزیل در جایگاه‌های بعدی تولید قرار دارند، گفت: هرچند پرورش تیلاپیا در ایالات متحده آمریکا رو به افزایش است اما این کشور بزرگترین وارد کننده تیلاپیا در دنیا بوده و از ماهیان پر مصرف در بین انواع غذاهای دریایی عرضه شده در آمریکاست.

وی در مورد ارزش غذایی این گونه نیز اظهار کرد: تیلاپیا، ماهی آب شیرین با گوشتی سفید و طعمی ملایم بوده و برای آن دسته از افرادی که با طعم ماهی مشکل دارند، مطلوب است. این ماهی اصولاً گیاهخوار بوده و عمدتا از فیتوپلانکتونها و گیاهان آبزی تغذیه میکند اما به هنگام پرورش به راحتی با مصرف پلت‌های غذایی متشکل از پروتئینهای حیوانی و گیاهی سازگاری می‌یابد.

وکیلی با اشاره به هدف‌گذاری استان برای تولید ۱۰ هزار تن ماهی تیلاپیا و ۳۲ میلیون قطعه بچه ماهی این گونه، برنامه‌های عملیاتی اولویت‌دار سازمان در این رابطه را ایجاد واحدهای تولید و تکثر تیلاپیا و نیز توسعه تحقیقات کاربردی در این باره ذکر کرد و گفت: از مهمترین اقدامات صورت گرفته در طرح تیلاپیا می‌توان از تصویب طرح پایلوت تیلاپیا در شهرستان بافق با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال در جریان سفر رییس جمهور به استان وآغاز عملیات اجرایی و خرید بخشی از تجهیزات مورد نیاز آن و همچنین انعقاد اولین تفاهم نامه همکاری با موضوع ایجاد زنجیره‌های ارزش ماهی تیلاپیا در سفر دوم آیت الله رئیسی به یزد با هدف حمایت از صنعت تیلاپیای کشور و ایجاد زنجیره ارزش ماهی تیلاپیا با ظرفیت یکهزار تن بین معاون اجرایی ریاست جمهور، رییس شیلات ایران و استاندار یزد نام برد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.