تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 13:50

مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد

خبرنگار: بهناز عسکری /سردبیر: علیرضامهران پور

کمبود محیط بان چالش اصلی محیط زیست استان یزد

کمبود محیط بان چالش اصلی محیط زیست استان یزد
محیط‌زیست یزد با کمبود ۲۰۰ محیط‌‎بان روبروست

به گزارش رویداد ایساتیس؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد با بیان اینکه عرصه های استان با ۶۰ نیروی محیط‌بان حفاظت می‌شود گفت: هنوز با کمبود ۲۰۰ نیرو در این حوزه روبرو هستیم.
سیدرضا نورانیان”  در ادامه سلسه نشست‌های رسانه‌ها با مدیران استان با عنوان “مدیر حرف بزن” در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر یکهزار هکتار عرصه‌های محیط زیستی به یک تا پنج نفر محیط بان نیاز است که این رقم در استان هر ۲۳ هزار هکتار برای یک محیط بان است.
وی مساحت عرصه های زیست استان را یک میلیون و ۲۷۰ هزار هکتار بیان و اظهار کرد: با تلاش و کوشش همین تعداد نیروی محیط‌بان در سالجاری ۳۷ پرونده شکار غیرمجاز در استان تشکیل شده که متخلفان به مراجع قضایی معرفی شدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد تصریح کرد: استان دارای ۱۶ منطقه تحت حفاظت محیط زیست به عناوین مختلف است که حدود ۱۱ درصد مساحت استان را در بر می گیرد.
نورانیان گفت: با توجه به کمبود نیروی انسانی در این اداره کل در بخش های مختلف، تلاش شده با تمام امکانات و کار جهادی نیروهای موجود به امور محوله رسیدگی کنند که البته این وظایف در استان به دلیل گستردگی جغرافیایی، سنگین‌تر و دشوارتر است.
وی با اشاره به خسارات وارده از بخش معادن به محیط زیست گفت: در قانون، سهمی از مسئولیت اجتماعی و فروش یک درصد معادن محیط زیست تعریف نشده است و اکنون ۷۰۰ معدن استان پروانه بهره برداری دارند.
مدیرکل محیط زیست استان یزد با بیان این که یزد استانی پیشرو در قرق‌های اختصاصی است افزود: هم اکنون سه مورد از پنج قرق کشور در استان مجوز گرفتند و در حال فعالیت هستند و در این زمینه درخواست هایی وجود دارد که به دلیل بروز برخی مسائل حقوقی در کشور ادامه پیدا نکرده و هنوز دستورالعملی از سازمان مرکزی در این باره ابلاغ نشده است.
وی در ادامه با اشاره به راه اندازی خانه محیط زیست در استان گفت: هدف از راه اندازی این خانه ، فراهم کردن بستری برای مطالبه گری و هم‌اندیشی و رفع مشکلات و معضلات محیط زیست از طریق مشارکت مردم و جوامع محلی و فعالان محیط زیستی در جهت ارتقاء شاخص‌های این حوزه است.
این مسئول با بیان اینکه محیط زیست یک موضوع همگانی است افزود: از ظرفیت همه دستگاه‌ها می‌توان در این زمینه استفاده کرد و موضوع خانه محیط‌زیست ایده‌ای است که می‌تواند از اجرایی شدن بسیاری از تصمیمات زیان‌بخش در حوزه محیط‌زیست جلوگیری کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.