به گزارش رویداد ایساتیس؛ حجه الاسلام عبدالحسین خسرو پناه معاون علوم اسلامی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی و در بخش پنل کمیسیون تخصصی حکمت اسلامی و تعالی هنر که امروز به میزبانی دانشگده هنر و معماری واحد یزد انجام شد با بیان اینکه عنصر «زیبایی» با هنر همراه است گفت: «هنر» با اثر و ساخت انسانی است که خلق میشود و خلق آثار هنری و زیبایی هنرمندانه زاییده تخیل انسان است .

وی تصریح کرد: فیلسوفان از ایران و یونان با پرسش های بسیار، به موضوع «فلسفه و هنر» پرداختند که از جمله آنان  «افلاطون» بود که «هیپیاس» پرداخته ذهن او بود و هیپیاسی که «سقراط» در مورد آن میگوید مدتی است در این شهر لنگر انداخته است.

دکتر خسرو پناه با اشاره به اینکه سقراط تک تک «زیبایی» را نقد میکند.اظهار داشت:  به طور مثال «سودمندی، ایجاد لذت و ….» که در مفهوم زیبایی پیچیدگیهای زیادی داشته و پیوند وسیعی با «هستی شناسی» دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:  «هستی»، مادی و محسوس است، اما «عالم مُثُل» تخیلی است. هیچ وقت ما از «زیبایی ملائکه» نباید بگوییم که مشابهت به دختر یا پسر زیبایی دارند، چون «زیبایی معقول» در اصل «زیبایی فلسفی» است و منشاء آن «انتزاعی» بوده و «انتزاع» خارج «عین واقعی» با «انسان» است.

وی با تاکید بر این نکته که «مراتب نفس»، انسان و طریقت انسانی را در بر میگیرد و در درک «زیبایی» تاثیر گذار است ابراز داشت؛  «نفس مطمئنه» همان راضیه مرضیه عاقله ( اشاره به سوره فجر، آیه یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعِی إِلى رَبِّکِ راضِیَهً مَرْضِیَّهً) و… که از آن برخوردار است، «زیبایی» هم مراتب پیدا میکند. گاهی زیبایی «اخلاقی» یا «عرفانی » است. «زیبایی عرفانی» سطحش بسیار بالاست. «معرفت» حس و تجربه درکِ «عقلی، قلب و معاد» است. زیبایی که «قلب» درک میکند با زیبایی که «عقل» درک میکند فرق دارد.

خسروپناه خاطر نشان کرد: «هستی زیبایی» همان «هستی شناسی، معرفت شناسی، عالم شناسی و انسان شناسی» است و در واقع  «حکمت» همان «حکمت فلسفه اسلامی و حکمت عرفان اسلامی، حکمت الهیات اسلامی حکمت معارف اسلامی» بوده  و ارتباط حکمت و فلسفه اسلامی «هنر» است.

وی اضافه کرد: البته باید در نظر داشت که بین «حکمت عرفانی و هنر اسلامی» ارتباط بسیار وسیع تری است.  و دارای یک توحید وجودی (همان وحدت  وجود) است. همه کثرت ها «اوهام»  و «وهم عرفانی» غیر از «وهم عامیانه» است.

خسرو پناه یادآور شد:  «وحدت» پدیده مستلزم «دل هنرمند» است که به واسطه آن «دل مخاطب» هم تحقق پیدا میکند. هرچه ناهماهنگی است مربوط به «آشفتگی دل» است. «هنر حکمی» با ابتذال جمع نمیشود، اما «هنر غربی» با شهوت جمع شده است

وی اظهار داشت: مردم باید آثار هنری را بخرند و سبک آنها را وارد زندگیشان کنند البته بومی سازی و استفاده از توان دانش و انرژی محلی در خلق علم  بسیار مهم است.

خسروپناه در پایان گفت: «یزد» یک نماد است، نمادی برابر با «آب ، خاک و حکمت» و مسجد جامع یزد به عنوان «نماد ارزشمند اسلامی» است.