تاریخ انتشار : دوشنبه 15 شهریور 1400 - 2:03

یزد جهانی مهد علم می شود؟

رویداد ایساتیس – علی مشیری نیا؛ نگاه به کارنامه استان یزد و شهر یزد طی سال های اخیر؛ نوید بخش توسعه و اعتلای یزد در عرصه های مختلف است. دانش و دانشگاه نیز یکی از عرصه هائی است که یزد جهانی در آن موفق بوده و با تکیه بر فرهنگ غنی و نیز سال ها

رویداد ایساتیس – علی مشیری نیا؛ نگاه به کارنامه استان یزد و شهر یزد طی سال های اخیر؛ نوید بخش توسعه و اعتلای یزد در عرصه های مختلف است. دانش و دانشگاه نیز یکی از عرصه هائی است که یزد جهانی در آن موفق بوده و با تکیه بر فرهنگ غنی و نیز سال ها تمرین و ممارست در بحث زندگی مسالمت آمیز ادیان؛ توانسته است در جذب دانشجویان خارجی موفقیت نسبی را از آن خود کند.

جذب دانشجویان خارجی توسط دانشگاه  یزد و حضور دانشجویان خارجی در این جهان شهر نه تنها زمینه رشد و توسعه اقتصادی، فرهنگی  و اجتماعی این شهر را فراهم می کند؛ بلکه تا حدود زیادی در معرفی ایران به سایر ملل جهان مفید واقع شده و می تواند تاثیر اخبار وو جریان منفی رسانه ای دنیا علیه ایران را خنثی سازد.

قطعا این حوزه نیز بی نیاز از توجه مسئولان استانی نبوده و نیست. بنابر ادعای حمیدرضا بنائی کارشناس امور آموزشی اداره دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه یزد اوج فعالیت این اداره دردانشگاه یزد از سال ۹۶ آغاز شده است.

بنائی با اشاره به اینکه فعالیت جدی دانشگاه در جذب دانشجویان خارجی از سال ۱۳۹۶ شروع شده است؛ به صبح ساباط گفت: در حال حاضر ۳۸۰ دانشجو در دانشگاه یزد و در استان حدودا ۱۰۰۰ نفر دانشجو خارجی در حال تحصیل هستند.

وی در همین رابطه بیان داشت: ما از کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان،سودان، اتیوپی، نیجریه، هند و روسیه دانشجو داریم که تقریبا فارغ التحصیل شده اند.

بنائی با تاکید بر این نکته که مهمترین دلیل اینکه دانشجویان ایران را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند؛ در بین  دوستان عراق و افغانستان به علت فرهنگ ها نزدیک، همجواری است و زبان است؛ افزود: برخی از این دانشجویان خارجی؛ از دوستانی هستند که مقیم ایران و خارجی مقیم ایران هستند. مانند دانشجویان عراق و افغانستان که اینها طبیعتا مثل بچه های ایران همیشه اجازه داشتند و کنکور می دهند و با کنکور می آیند ولی در بحث پذیرش مستقیم که در حال حاضر انجام می شود؛ از سال ۹۵ دانشگاه یزد مجوز گرفته است و از همان ابتدا واحد سرپرستی دانشجویان بین المللی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه معمولا دوستانی که به دانشگاه می آیند طی هماهنگی  در مهمانسرا های دانشگاه مستقر می شوند و وقتی ریلکس  می شدند؛ مراحل بعدی ادامه تحصیل را ادامه می دهند؛ گفت: این چیزی است که ما در خود دانشگاه داریم روی آن کار می کنیم. ما در حقیقت در این دفتر طوری برخورد می کنیم که این دوستان حس کنند منزل و وطن خودشان است و اصلا احساس غریبگی در هیچ زمینه ای نکنند و خدا را شاکریم که در راه تا حدودی موفق بودیم. چرا که خیلی از دانشجویان درد دل هایشان را اینجا مطرح می کنند.

وی با تاکید بر اهمیت نوع برخورد با این دانشجویان  گفت: این نگاه باید گسترش پیدا کند که دوستان به عنوان مهمان ما در اینجا هستند و به چشم یک مهمان ویژه باید نگاه بکنیم. با این نگاه که حالا اگر من در یک نقش کارگزار نظام دار هم عمل می کنم و اگر یک پس زمینه بد در ذهن دوستان شکل بگیرد؛ نمی گویند فلانی در دانشگاه فلان عمل بدی را مرتکب شد و می گویند “یک کارگزار جمهوری اسلامی ایران” چنین برخوردی کرد و این باید تسری پیدا کند و فرهنگ سازی بشود در جامعه تا دوستانی که با خاطره خوش می آیند اینجا؛ با خاطره خوش هم تشریف برنند.

افغانستان با ایران اشتراکات فرهنگی زیادی دارد

محمد الله یکی از دانشجویان دانشگاه یزد است که از شهر غزوه افغانستان برای ادامه تحصیلات تکمیلی مقطع دکترای اقتصاد مالی به ایران آمده است.

وی با تاکید بر اشتراکات ایران و افغانستان به صبح ساباط گفت: من دانشگاه ایران و یزد را انتخاب کردم؛ چونکه ما خیلی اشترکات فرهنگی داریم. از لحاظ علمی و همچنین اشترکات زبانی و این برای ما خوب است چرا که بعضی  دوستان یا بچه هایی که برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر می روند به لحاظ وجود مشکلات زبانی و مشکلات فرهنگی  و عدم آشنائی با محیط آن کشور؛ موفقیت چندانی ندارند.

این دانشجوی افغانستانی با اشاره به توان علمی بالای دانشگاه یزد گفت: دلیل دیگری که تحصیلات در ایران و دانشگاه یزد خیلی خوب است؛ اینکه  دانشگاه یزد از لحاظ  درسی و علمی در حد بسیار خوبی قرار دارد به طوریکه تا جایی که یاد دارم؛ اساتیدی که فارغ التحصیل شده اند و رفتند به افغانستان خیلی موفق تر از دیگر دانشجویانی بوده اند که در کشورهای همسایه دیگر تحصیلات داشته اند.

مشکلات ما مربوط به خارج از دانشگاه است

سالار فتاح دانشجوئی که از کردستان عراق به دانشگاه یزد آمده است و اکنون ترم پنج است؛ می گوید: من وقتی خواستم مقطع دکترا راا ادامه دهم؛ چند جای دیگر برای ادامه تحصیل انتخاب کردمو از جمله کشورهای اروپائی و حتی ایران ولی به احاظ اینکه دانشگاه های اروپایی ها بیشتر روی رشته های تخصصی کار می کنند یا در جذب دانشجو می گویند دو تا یا سه تا پذیرش داریم که متاسفانه من نتوانستم انتخاب بشوم و بروم در این کشورها ولی خوشبختانه با ورودم به دانشگاه یزد و سنجش سطح کیفیت این دانشگاه؛ خوشحالم از اینکه به دانشگاه های اروپائی راه نیافتم.

وی گفت: از زندگی در یزد و ایران راضی هستم و وقتی به مسافرت می روم و به یزد بر می گردم؛ فکر می کنم یزد شهر خودم است و اتفاقا همسر من نیز همین طوری هست به طوریکه ما حس تعلق پیدا کردیم.

این دانشوی عراقی با بیان اینکه مشکلات بوده و هست؛ بیان داشت: چیزی که من از بابت آن ناراضی هستم؛ این است که در یزد صدور گواهی نامه و گذرنامه انجام میدهند و این کار عالی است ولی من برای تعویض گذرنامه ریشم سفید شد و شش، هفت ماه طول کشید که زمان بسیار زیادی است.

سالار فتارح ادامه: مثلا وقتی می خواهیم گواهینامه را تمدید کنیم وقتی تمدید می کنی؛ کارمند مربوطه می گوید؛ برو یک هفته دیگه برگرد تا جواب آن از تهران بیاید و همی امر باعث می شود تا صدور و تمدید گواهینامه نزدیک به دو ماه طول بکشد. چرا که وقتی می رود تهران حدودا ۳ هفته طول می کشد تا جواب بیاید.

بورسیه، کشور مسلمان و همسایگی با عراق من را به ایران کشاند

امیرحسین که از سلیمانیه عراق به ایران آمده است و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک است.

وی با بین اینکه اولین چیزی که باعث شد تا ایران را برای ادامه تحصیل انتخاب کنم بورسیه بود؛ کشور مسلمان بودن و نزدیکی ایران به عراق را از جمله دلایل انتخاب ایران برای ادامه تحصیل عنوان کرد و گفت: من و همسرم اینجا درس می خوانیم و زندگی در ایران برایمان آسان تر است؛ چرا که هم به کشور خودمان نزدیک هست و هم اشتراک های فرهنگی زیاد با کشورمان دارد.

این دانشجوی عراقی بیان داشت: وقتی آمدم یزد خیلی خوشحال شدم؛ چون شناخت کافی از یزد نداشتیم و هیج جایی بلد نبودیم ولی شکر خدا با کمک مردم یزدی و اساتید و کارمندان دانشگاه؛ خیلی زود یزد را شناخیتم و خیلی آسان برایمان گذشت. چون یزدی ها واقعا خیلی مهربان بودند به طوریکه وقتی ما به بازار یا سوپر مارکتی می رویم و مردم متوجه می شوند که ما خارجی هستیم؛ خیلی به ما کمک می کنند.

واقعا برایمان جالب بود

امیر حسین با بیان اینکه چند بار رفتم و برگشتم واقعا خیلی آسان گذشت. چرا که سرپرستی های دانشگاه و هم سرپرست های بین المللی و هم اساتید بخش مان خیلی به ما کمک کردند؛ اظهار داشت: هنوز هیچ مشکلی برایم پیش نیامده؛ چون اینجا یک آپارتمان را اجاره کردیم و صاحبخانه خیلی به ما کمک می کند به طوریکه اگر سر وقت کرایه ندهیم؛ می گوید اشکالی ندارد.

گفتنی است فعالیت جدی دانشگاه یزد در جذب دانشجویان خارجی از سال ۸۵ با تاسیس دفتر سرپرستی دانشجویان غیر ایرانی در این دانشگاه آغاز شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.