تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1401 - 11:45

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد

خبرنگار: بهناز عسکری /سردبیر: علیرضامهران پور

آموزش علوم رمز ماندگاری در جامعه کنونی است

آموزش علوم رمز ماندگاری در جامعه کنونی است
«محمد کاظم رحیمی نژاد» در همایش ملی مطالعات اجتماعی گفت: آموزش علوم رمز ماندگاری در جامعه کنونی است

به گزارش رویداد ایساتیس؛ وی افزود: امروز آنچه در جامعه می بینیم و آنچه اتفاق می افتد و آنچه در رفتار دانش آموزان است یک مطلب را نشان میدهد، که رفتارهای مبتنی بر تبیین، مبتنی بر عقلانیت، مبتنی بر بصیرت و مستند خود را نشان می‌دهد و بیشتر رفتارهای مبتنی بر احساسات است.
رحیمی نژاد ادامه داد: اگر این موضوع را بررسی کنیم میبینیم آنچه را که ما در حوزه علوم مطرح کرده‌ایم منطبق با هدف های درس نبوده است، معلم رسالت هایی که بر عهده دارد را باید در جهت تربیت استفاده کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: باید سعی کنیم در آموزش علوم، عینیت بخشی و تفکر منطقی و عینیت گرایی عقلانی را در دانش آموزان گسترش دهیم.
وی با بیان اینکه دانش آموزان هنوز قدرت فکر کردن و حل مساله را ندارند اذعان داشت:  دانش آموزان هنوز قدرت فکر کردن و حل مسئله و برخورد اندیشمندانه با مسائل و موضوعاتی که در زندگی با آنها مواجه می‌شود را یاد نگرفته اند.
وی ادامه داد: در این موضوع، یا روش ما اشتباه است یا محتوای کتاب درسی ما اشتباه است و یا معلم صرفاً در سطح انتقال دانش کوتاهی کردند.
وی بیان کرد: ما امروز دور هم آمدیم که با استفاده از مقالات و پژوهش های شما و دانشی که شما دارید یک بازخوانی داشته باشیم که چگونه ما این درس را سازماندهی کنیم که بتوانیم در جامعه امروز، جامعه‌ای که مکرر دانش آموزان ما با افکار متعددی مواجه هستند و تاخت و تاز می کنند، آنها را توانمند کنیم که بتواند آگاهانه و فعالانه با موقعیت های مختلف مواجه شود.
وی با بیان اینکه صرفا حوزه پرورشی نباید برای دانش آموزان برنامه داشته باشد بلکه باید در تمام حوزه ها به این موضوع پرداخته شود گفت:  حوزه پرورشی در این زمینه با یکسری مناسک ها و برنامه های محضی که وجود دارد این توانمندی را ایجاد می کند و این کار مخصوص حوزه پرورشی یا حوزه انتقادی حوزه علوم نیست.
وی افزود: آنچه که اساس تفکر منطقی است و ما باید با گسترش این تفکر در بستر آموزش علوم و در بستر درس مطالعات علوم اجتماعی که در مقطع ابتدایی به صورت پایدار این درس را داریم این موفقیت را به دست آوریم، مخصوصاً آن که هم شرایط ذاتی و هم شرایط درونی مخاطبان دانش آموز باشد، زمینه ساز است یعنی هر انسان کنجکاوی قطعاً خودش از درون برانگیخته می شود و هم ضرورت های بیرونی نیاز به مواجه شدن با موقعیت های زندگی را دارد.
رحیمی نژاد افزود: امیدواریم امروز که فرصتی فراهم شده تا بررسی کنیم که آموزش علوم در مدارس ما، در کتب درسی، چه در ارتباط با دانش و آگاهی،  چه در رابطه با امکاناتی که متولی آن هستیم تا مجا مقدمات آموزش مبتنی بر مشارکت دانش آموز و امنیت گرایی را رواج داده است.
وی در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم این موانع و فرصت ها را شناسایی کنیم و خروجی این جلسه توانمندی بیشتر و تسهیلگری بیشتر باشد تا هم دانش و هم نگرش دانش آموزان را بتواند به خوبی شکل دهد.

.
.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.